Hoppa till innehållet

Starbreeze dubblar omsättningen och byter lista

Spelutvecklaren Starbreeze dubblar omsättningen under årets tredje kvartal till 103 miljoner kronor. Nästa år byter man till Stockholmsbörsens huvudlista. Men på börsen faller aktien.

Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.

Starbreeze redovisar starka siffror för årets tredje kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 103 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 106 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelseresultat (ebitda) landade på 19,2 Mkr för det tredje kvartalet 2016, jämfört med 8,4 Mkr under motsvarande period i fjol. Resultatet per aktie uppgick till 0:08 kronor.

Läs även: Första AP-fonden investerar i Starbreeze

Resultatet efter skatt uppgick till 20,4 Mkr, jämfört med 6,4 Mkr under samma period i fjol.

Starbreeze, som handlas på First North, går vidare med planer på att byta börslista och siktar på att under 2017 ta bolaget till den fullt reglerade marknaden i Stockholm. Det uppger vd Bo Andersson Klint i delårsrapporten.

”Allt eftersom våra planer växer och utökas utanför den traditionella spelutvecklarrollen känner vi att tiden är mogen för att ta nästa steg och vidga våra vyer. Att byta lista till huvudmarknaden hjälper oss även att svara upp mot de internationella förfrågningar vi får från utländska investerare” skriver vd:n.

Initialt steg aktien och var som mest upp över 3 procent. Men sedan föll aktien tillbaka och strax efter klockan 14 på torsdagen var aktien nere på minus 3 procent. Följ kursen här. Men 2016 har ändå varit ett succéår för Starbreeze-aktien och den har stigit med över 30 procent.

Läs även: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Starbreeze har även beslutat att inte gå vidare med leksaksspelet Geminose vad gäller just lanseringen av fysiska leksaker. I stället ser bolaget nu över möjligheterna att förändra den befintliga spelkoden så att det kan släppas som en fristående produkt, oberoende av fysiska leksaker.

”Olyckligtvis har det visat sig att klimatet för ”toys-to-life”-konceptet med dess lagerkrav under de senaste två åren svalnat betydligt”, skriver vd Bo Andersson Klint i delårsrapporten.

”För Geminose har vi fram tills väldigt nyligen förhandlat länge och väl med en mycket framstående potentiell partner inom leksaksindustrin, men har gemensamt bestämt oss för att inte gå vidare. Med oss tar vi god feedback på franchiset i helhet och siktar nu på att leverera produkten digitalt medan vi fortsatt söker andra lösningar för de fysiska leksakerna”, skriver han vidare. 

Direkt / Di Digital 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera