Hoppa till innehållet

Starbreeze gör sin största förlust hittills på börsen

Spelbolaget Starbreeze rapporterar sin största förlust på länge, 63 miljoner kronor efter skatt. Enligt vd:n kan bolaget visa svagt ett svagt resultat fram till att spelet Overkill's The Walking Dead släpps. Aktien föll 1 procent i den tidiga handeln. 

Bo Andersson Klint vd på Starbreeze.
Bo Andersson Klint vd på Starbreeze.

Spelbolaget Starbreeze är ett av de tio största spelbolagen på börsen med ett börsvärde på drygt 3 miljarder kronor. Och om förra kvartalet såg illa ut när bolaget vände från vinst till förlust ser det här inte bättre ut. 

Förlusten efter skatt uppgick till 63 miljoner kronor vilket kan jämföras med föregående års vinst på 30,2 Mkr. Resultatet per aktie uppgick till minus 0,22 kronor.

Bolaget redovisar därmed sin största förlust sedan de bytte lista till Nasdaq. En anledning till förlusten är nedskrivningar på drygt 20 Mkr av spelet ”Raid: World War II”, som var en besvikelse försäljningsmässigt.  

Läs även: Mags notering – som en julklapp för den svenska spelsektorn 

Samtidigt ökade nettoomsättningen för det fjärde kvartalet till 104 Mkr, vilket var en ökning från fjolårets 99,4 miljoner.

”Intäktsmässigt stänger vi året med vårt bästa fjärde kvartal hittills med en nettoomsättning på drygt 100 miljoner kronor”, skriver Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze, i rapporten.

Rörelseresultatet, ebitda, minskade samtidigt från 38,8 miljoner för fjärde kvartalet 2016 till 6,4 Mkr för sista kvartalet i fjol. 

”Som vi tidigare har kommunicerat så kan vi komma att visa negativ ebitda och kassaflöde till dess att vi släpper Overkill's The Walking Dead”, skriver Bo Andersson Klint. 

Starbreeze aktie har tagit en törn det senaste året. Under de senaste 12 månaderna har aktien tappat 42 procent. I samband med kvartalsrapporten föll aktien 1 procent i den tidiga handeln men hämtade sig inom en timme. Följ aktien här. 

Starbreeze gjorde en riktad nyemission i januari i år som tillförde bolaget 238 Mkr. Planen var att den skulle säkerställa finansieringen av den befintliga affärsplanen fram till lanseringen av Overkill's The Walking Dead, OTWD, som är planerad till hösten 2018. 

Läs även: Starbreeze tar in 238 miljoner för att lansera ”The Walking Dead” 

I samband med torsdagens rapport uppger Starbreeze att styrelsen kommer att genomföra en företrädesemission om cirka 150 Mkr, för att kunna satsa på projekt som ligger utanför affärsplanen, förutsatt att det godkänns på extrastämman i mars. 

Starbreeze är ett spelbolag som har storsatsat på VR och redan i augusti i fjol berättade man att ett femårigt samarbetsavtal tecknats med ett ”betydande företag” i Förenade Arabemiraten om ett nytt VR-center i Dubai. Enligt Emaar Entertainment, fastighetsbolaget som bygger det, ska VR-centret öppnas under det första halvåret 2018. 

”Vårt initiativ som huvudleverantör till den nya VR-parken i Dubai Mall är i slutfasen av uppbyggnaden. Vi är exalterade över att ha mer än 100 VR-stationer i det 7 000 kvadratmeter stora VR-centret, som troligen blir världens största högkvalitativa inomhuspark inom VR.”

Läs även: Då öppnar Starbreeze sitt VR-center i Dubai 

Starbreeze meddelade nya finansiella mål i samband med att bolaget nyligen flyttade till Nasdaq Stockholmsbörsen. Ambition är bland annat att nå intäkter om minst 2 miljarder kronor år 2020. För 2017 ökade nettoomsättningen med 4,6 procent till 361,4 Mkr. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera