Hoppa till innehållet

Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Spelbolaget Starbreeze köper belgiska Nozon för 70 Mkr. Framförallt är det en särskild teknik för VR-omvandling som lockar.

Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.
Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.

Starbreeze förvärvar Nozon för 7,1 miljoner euro, varav 4,6 miljoner betalas kontant och 2,5 miljoner euro i nyemitterade Starbreeze B-aktier. Nozon är ett belgiskt bolag som har skapat Visual Effects Studio och Presenz-tekniken och som 2015 hade intäkter på 2,3 miljoner euro. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det är just den ”jättespännande” Presenz-tekniken som främst intresserar Starbreeze, säger IR-ansvariga Maeva Sponbergs.

Prezenz-tekniken är en så kallad plugin som till exempel kan konvertera inspelad film till en VR-miljö. Om man till exempel har skannat in rummet man sitter i via en 3D-kamera kan tekniken även hjälpa till att rendera rummet så att det går att uppleva i VR.

”Det är ett plugin som fungerar i vilken vanlig teknisk pipeline som helst. Hur man producerar film och spel. Har du en Hollywood-film med existerande CGI-assets kan man använda vårt plugin för att virtualisera det innehållet och skicka ut i en VR-miljö”, säger Maeva Sponbergs.

Att producera långfilmer är dock inte särskilt aktuellt för Starbreeze just nu.

”Featurefilm är inget vi gör in house men det vi gör är filmer som introduktioner till våra spel. Det ligger närmst.”

Läs mer: Första AP-fonden investerar i Starbreeze

Vidare har parterna kommit överens om en tioårig så kallad earn-out-period för grundarna av Nozon baserat på den finansiella utvecklingen av Presenz.

Denna prestationsbaserade tilläggsköpeskilling blir giltig efter Starbreeze har fått tillbaka 2 miljoner euro av sin investering. Under earn-out-perioden kommer Strabreeze att betala en procentandel på vissa intäkter som gynnats av Presenz-tekniken.

Läs mer: Imax och Starbreeze rullar ut VR-satsning 2018

Köpet av Nozon är Starbreezes tredje förvärv sedan förra höstens köp av den franska studion Infiniteye. Under året har man även annonserat en rad samarbeten med utländska bolag.

Starbreeze utesluter inte ytterligare förvärv.

”Det får man se i framtiden. Framförallt är vi opportunistiska. Finns det möjligheter så tar vi dem”‚ säger Maeva Sponbergs.

Direkt/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera