Hoppa till innehållet

Starbreeze stiger på Imax- och Google-avtal

Starbreeze stiger på börsen sedan man aviserat ett samriskbolag för VR med filmföretaget Imax. Samtidigt väljer sökjätten Google Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint
Starbreeze vd Bo Andersson KlintFoto: Peter Lundegårdh

Starbreeze har ingått i ett samriskbolag med filmföretaget Imax för att skapa ett koncept för så kallade destinationsbaserade VR-upplevelser under Imax varumärke. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolagen är likvärdiga partners och överenskommelsen innebär bland annat att parterna ska erbjuda en VR-upplevelse baserad på Starbreeze headset Star VR i en Imax-miljö. Dessutom ska Starbreeze katalog av VR-underhållning och VR-spel göras tillgängliga för Imax kunder, heter det.

Beskedet fick fart på Starbreeze aktiekurs som vid 9:30 under fredagsmorgonen hade stigit med 5,6 procent till 20,8 kronor.

Samtidigt stod det på torsdagen klart att Google har valt ut just Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité. Det rapporterar bland andra The Verge.

Vi kommer att hoppa fem år framåt i tiden

Till kameran kommer Imax att använda sig av teknik som redan har brukats av stjärnregissörer som Christopher Nolan.

Blir projektet framgångsrikt är Starbreeze och Imax avsikt att rulla ut konceptet globalt. Imax har i dagsläget drygt 1 000 biografer i 68 länder. Enligt Starbreeze vd Bo Andersson Klint är biograferna ett av de bästa sätten att uppleva virtual reality.

”Denna öppna contentplattform kommer att underhålla miljontals konsumenter världen över”, säger han i en kommentar.

Imax vd Richard Gelfond framhåller det breda, ”Imax-liknande” synfältet i Starbreeze headset, som låter konsumenterna se, känna, röra och spela på ett realistiskt sätt.

”Medan vårt partnerskap med Google sätter Imax i VR-inspelningsbranschen, ger Starbreeze oss möjligheter för innehållsdistribution och hjälper oss att erbjuda en helhetslösning i ett VR-ekosystem”, kommenterar Richard Gelfond.

Imax räknar med att bolagets satsning på virtual reality tillsammans med Starbreeze kommer att lanseras på sex olika platser i år, enligt Wall Street Journal.

Enligt Imax vd Richard Gelfond är det extra intressant att skapa VR-innehåll knutet till filmlanseringar. Hans vision är virtual reality-upplevelser som varar i omkring tio minuter och kostar mellan 7 och 10 dollar.

Eftersom VR-headsets från Starbreeze och konkurrenter som Facebooks Oculus Rift kräver stor datorkraft och gott om utrymme räknar Imax med att upplevelser utanför hemmet, där användaren hyr utrustningen, blir det sätt på vilket många möter tekniken för första gången.

”Vi kommer att kunna hoppa fem år framåt i tiden, jämfört med vad de flesta kan göra i sina hem”, säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint till Wall Street Journal.

Starbreeze redan offentliggjorda koncept Starcade - ett arkadliknande testcenter i Los Angeles där bolagets virtual reality-teknik ska visas, testas och utvecklas - kommer enligt bolaget att införlivas i samarbetet med Imax.

Planen var tidigare att öppna Starcade under första halvåret 2016, men en ny tidpunkt kommer enligt Starbreeze att utannonseras.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera