Annons

Starbreeze stiger på Imax- och Google-avtal

Starbreeze vd Bo Andersson Klint
Starbreeze vd Bo Andersson Klint Foto: Peter Lundegårdh
Starbreeze stiger på börsen sedan man aviserat ett samriskbolag för VR med filmföretaget Imax. Samtidigt väljer sökjätten Google Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Starbreeze har ingått i ett samriskbolag med filmföretaget Imax för att skapa ett koncept för så kallade destinationsbaserade VR-upplevelser under Imax varumärke. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolagen är likvärdiga partners och överenskommelsen innebär bland annat att parterna ska erbjuda en VR-upplevelse baserad på Starbreeze headset Star VR i en Imax-miljö. Dessutom ska Starbreeze katalog av VR-underhållning och VR-spel göras tillgängliga för Imax kunder, heter det.

Beskedet fick fart på Starbreeze aktiekurs som vid 9:30 under fredagsmorgonen hade stigit med 5,6 procent till 20,8 kronor.

Samtidigt stod det på torsdagen klart att Google har valt ut just Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité. Det rapporterar bland andra The Verge.

Vi kommer att hoppa fem år framåt i tiden

Till kameran kommer Imax att använda sig av teknik som redan har brukats av stjärnregissörer som Christopher Nolan.

Blir projektet framgångsrikt är Starbreeze och Imax avsikt att rulla ut konceptet globalt. Imax har i dagsläget drygt 1 000 biografer i 68 länder. Enligt Starbreeze vd Bo Andersson Klint är biograferna ett av de bästa sätten att uppleva virtual reality.

”Denna öppna contentplattform kommer att underhålla miljontals konsumenter världen över”, säger han i en kommentar.

Imax vd Richard Gelfond framhåller det breda, ”Imax-liknande” synfältet i Starbreeze headset, som låter konsumenterna se, känna, röra och spela på ett realistiskt sätt.

”Medan vårt partnerskap med Google sätter Imax i VR-inspelningsbranschen, ger Starbreeze oss möjligheter för innehållsdistribution och hjälper oss att erbjuda en helhetslösning i ett VR-ekosystem”, kommenterar Richard Gelfond.

Imax räknar med att bolagets satsning på virtual reality tillsammans med Starbreeze kommer att lanseras på sex olika platser i år, enligt Wall Street Journal.

Enligt Imax vd Richard Gelfond är det extra intressant att skapa VR-innehåll knutet till filmlanseringar. Hans vision är virtual reality-upplevelser som varar i omkring tio minuter och kostar mellan 7 och 10 dollar.

Eftersom VR-headsets från Starbreeze och konkurrenter som Facebooks Oculus Rift kräver stor datorkraft och gott om utrymme räknar Imax med att upplevelser utanför hemmet, där användaren hyr utrustningen, blir det sätt på vilket många möter tekniken för första gången.

”Vi kommer att kunna hoppa fem år framåt i tiden, jämfört med vad de flesta kan göra i sina hem”, säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint till Wall Street Journal.

Starbreeze redan offentliggjorda koncept Starcade - ett arkadliknande testcenter i Los Angeles där bolagets virtual reality-teknik ska visas, testas och utvecklas - kommer enligt bolaget att införlivas i samarbetet med Imax.

Planen var tidigare att öppna Starcade under första halvåret 2016, men en ny tidpunkt kommer enligt Starbreeze att utannonseras.

Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies