Hoppa till innehållet

Starbreeze dubblar vinsten och stiger på börsen

Spelutvecklaren Starbreeze rapporterar en tillväxt på drygt 40 procent under årets andra kvartal. Intäktsfallet för Payday 2 kompenseras väl av nya spelet Dead by Daylight, som sålt mer än en miljon exemplar. Aktien stiger på torsdagsmorgonen.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headset
Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headsetFoto: Peter Lundegårdh

Spelutvecklaren Starbreeze steg på börsen sedan bolaget under torsdagsmorgonen rapporterat en rekordhög nettoomsättning på 102,6 miljoner kronor under perioden april-juni. Det motsvarar en tillväxt om 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totala intäkter uppgick till 143,6 miljoner kronor.

Trettio minuter efter börsens öppning hade Starbreeze aktie stigit med drygt 5 procent till 21,8 kronor. Följ kursen här.

Under kvartalet stod succéspelet Payday2 för 62,6 Mkr av nettoomsättningen, vilket kan jämföras med 71,1 Mkr under motsvarande period i fjol.

Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin

Under kvartalet förvärvade Starbreeze (NTL) de utestående rättigheterna till Payday-spelen, vilket ger bolaget full kontroll över framtida utveckling och kommersialisering av Payday 2 och Payday för mobila plattformar. Affären medförde en engångseffekt om 19,9 Mkr på kvartalets intäkter.

I juni meddelade Starbreeze att Dead by Daylight hade sålts i mer än 270 000 exemplar, en vecka efter lansering. Därmed hade man täckt investeringen och kostnaden för spelet, och mer därtill, enligt rapporten. Spelet har nu sålts i mer än en miljon exemplar.

Nya spelet Dead by Daylight stod för hela 39,9 Mkr av nettoomsättningen. Spelet har gått att förbeställa sedan Starbreeze, tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour, aviserade det i april.

Starbreeze resultat efter skatt uppgick till 21,3 Mkr, att jämföra med 9,5 Mkr under samma period i fjol. Resultat per aktie efter utspädning mer än dubblades till 0,09 kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 41,8 Mkr, men likvida medel uppgick ändå till 328,4 Mkr.

I sin kommentar utlovar vd Bo Andersson Klint lönsam tillväxt även i framtiden.

”Jag är övertygad om att vi är på rätt spår inför framtiden, något marknadens varma mottagande av Dead by Daylight har visat. Och med Payday som pålitlig intäktskälla och mallen för vår utvecklingsmodell, bevisar vi med Dead by Daylight att det är en repeterbar modell. Jag är därför övertygad om att vårt nästa stora släpp, RAID: World War II från vår partner Lion Game Lion, ytterligare kommer att befästa Starbreeze affärsmodell”, säger han i ett skriftligt uttalande.

Vid sidan av Payday2 och Dead by Dayligt har Starbreeze många andra järn i elden. Inte minst satsar bolaget på att utveckla VR, virtuell verklighet, med sin satsning Star VR samt åtskilliga avsiktsförklaringar om samriskbolag med stora branschaktörer.

På filmfestivalen i Cannes i maj lanserades exempelvis bolagets första egenproducerade filmiska VR-upplevelse med namnet ”Cockatoo Spritz”, regisserad av Stephane Barbato. I samband med detta tecknade Starbreeze och hårdvarubolaget Acer en avsiktsförklaring gällande att bilda ett samriskbolag för det egna systemet Star VR HMD.

Målet för samriskbolaget är att samarbeta kring konstruktion, tillverkning, marknadsföring och försäljning av Star VR HMD till den professionella och destinationsbaserade underhållningsmarknaden.

Bolaget har även rapporterat att IMAX i maj valde Starbreeze som samarbetspartner för sin satsning på platsbaserad Virtual Reality-upplevelser. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring att ingå ett samriskbolag för att skapa ett koncept för destinationsbaserade VR-upplevelser under IMAX varumärke, där bolagen är likvärdiga partners, enligt årsredovisningen. Under 2016 avser parterna att öppna sex VR-center. Blir projektet framgångsrikt är avsikten att rulla ut konceptet globalt, heter det.

I maj tecknade Starbreeze även en avsiktsförklaring att bilda ett joint venture med koreanska spelbolaget Smilegate för en distributionsplattform för Virtual Reality-innehåll anpassat till Star VR HMD. Båda parter siktar på ett samarbete kring utveckling och marknadsföring av plattformen för distribution av underhållning.

”Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin för våra VR- och affärsutvecklings-team. LA, en av västvärldens viktigaste hubbar för underhållning och VR, blir hem för vårt första pilot-center för VR med IMAX, granne med Silicon Valley, och idag en viktig bas för Starbreeze. Etableringen i LA har öppnat upp nya kontaktytor för oss och starkt bidragit till de samarbeten vi inlett på VR-området. Investeringen vi initialt gjorde i kontoret har därmed betalat sig flera gånger om”, säger vd Bo Andersson Klint i rapporten.

I juni annonserade Starbreeze att man förvärvat det franska toys-to-life, VR och AR-teknologiföretaget Epawn.

Under juli 2016 uppgick intäkterna från Dead by Daylight, via PC-plattformen Steam, till 24,2 Mkr.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera