Hoppa till innehållet

Starbreeze tar in 238 miljoner för att lansera ”The Walking Dead”

Kassatillskottet ska gå till lanseringen av nya spelet under hösten 2018. Aktien backar på börsen.

Bo Andersson Klint är vd för spelbolaget Starbreeze.
Bo Andersson Klint är vd för spelbolaget Starbreeze.

Spelutvecklingsbolaget Starbreeze har genomfört en riktad nyemission på drygt 20,58 miljoner B-aktier som tillför bolaget cirka 238 miljoner kronor före transaktionskostnader.

Teckningskursen blev 11,52 kronor per aktie vilket är samma som onsdagens stängningskurs. Räknat på den volymviktade genomsnittliga kursen de senaste 30 handelsdagarna motsvarar det en premie med cirka 13 procent.

Det är ett flertal svenska och internationella institutionella investerare så som Swedbank Robur Fonder och och Första AP-fonden som tecknat i emissionen.

Det flaggas även för att Starbreeze tänker genomföra en företrädesemission på 150 miljoner kronor under första halvåret.

Starbreeze ska använda kapitalet för att ”säkerställa finansieringen av befintlig affärsplan” fram till lanseringen av spelet ”The Walking Dead” under varumärket Overkill. Spelet är beräknat att komma ut under hösten 2018.

I torsdagens inledande handel på Stockholmsbörsen föll Starbreeze med drygt 4 procent till omkring 11 kronor per aktie. (Följ kursen här.)

Dessutom ska de nya pengarna ge Starbreeze möjlighet att ”ta tillvara på ett antal affärsmöjligheter i syfte att öka till växttakten och bredda intäktsbasen inom kärnverksamheten”‚ uppger bolaget i ett pressmeddelande.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera