Hoppa till innehållet

Starbreeze vd: Intäkterna ska rusa även utan nya ”Payday 3”

Starbreeze intäkter ska mer än femfaldigas till 2020 även med lanseringen av ”Payday 3” borträknad, säger vd:n Bo Andersson Klint.

Bo Andersson Klint, vd på Starbreeze.
Bo Andersson Klint, vd på Starbreeze.Foto: @image_author_name

Spelbolaget Starbreeze ska klara av att nå sitt nya intäktsmål utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke – Payday 3. Vad gäller VR-satsningen sägs behovet hos företagskunderna, inför att bolagets headset Star VR ska vara klart för massproduktion vid årsskiftet, vara väldigt stort.

Det säger vd Bo Andersson Klint i en stor intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Starbreeze meddelade nya finansiella mål i samband med att bolaget nyligen flyttade till Nasdaq Stockholmsbörsen. Ambition är bland annat att nå intäkter om minst 2 miljarder kronor år 2020, att jämföra med fjolårets 368 miljoner kronor.

Om en så pass viktig speltitel som ”Payday 3” är en ingrediens i prognosen eller ej är en central fråga. Inte minst i skenet av Starbreeze framgångar med ”Payday: The Heist” och ”Payday 2”, spel som hittills genererat intäkter på över 800 miljoner kronor.

Ingår Payday 3 som en ingrediens när ni tror på minst 2 miljarder 2020?

”Nej. Det vi måste se till är att vi har alla de tre större spelen, ”Overkills The Walking Dead”, ”Crossfire” och ”Payday 3”, i pipeline. Men om vi släpper ”Payday 3” 2020 eller senare är ovidkommande”, säger vd:n och tillägger att målet 2020 däremot inte nås utan spelen ”Overkills The Walking Dead” och ”Crossfire”.

Den kommande lanseringar i Asien av ”Payday 2” och ”Overkills The Walking Dead” är en "bra start", menar vd:n. Men fler spel ska tas till marknaden i öst och ambitionen på sikt är att de spel bolaget utvecklar eller förlägger helt naturligt ska in i Asien i en eller annan form.

Starbreeze har pressats rejält på börsen i år och när pc-versionen av det senaste spelet ”Raid: World War II” släpptes i slutet av september backade aktien nära 10 procent. Starbreeze är inte nöjda med mottagandet av ”Raid”, men bolaget ska jobba hårt för att vända trenden.

Vad gör ni nu?

”Man ska inte säga ’that's that’ utan nu måste vi jobba hårt för att få Raidupp på banan ordentligt. Det bästa är att fortsätta uppdatera spelet. Det är det hela affärsmodellen går ut på, att uppdatera spelet, släppa nytt gratisinnehåll, se till att det expanderar och ta bort sådant som folk irriterar sig på”, säger Bo Andersson Klint.

I intervjun förklarar Bo Andersson Klint också hur Starbreeze ser på mobilspel som ett marknadsföringsverktyg och att mobilspelet ”Payday Crime War”, som nu är mer eller mindre klart, ska fungera som en brygga mellan ”Payday 2” och ”Payday 3”.

Starbreeze har ett samriskbolag med taiwanesiska Acer, Star VR Corporation, som ska sälja och marknadsföra virtual reality-headsetet Star VR. Starbreeze äger ip-rättigheterna, Acer står för tillverkningen, och budskapet är att massproduktionen startar runt årsskiftet 2017/2018.

Vad hoppas ni på när det gäller försäljningen redan under 2018?

”B2B-segmentet är i ett skriande behov av rätt headset. Det används redan massa olika headset som är mer för konsumentmarknaden. Det finns egentligen inga ordentliga B2B-headsets än så länge”, säger vd:n.

Tanken har hela tiden varit att den version av Star VR som ska kunna massproduceras runt årsskiftet ska innehålla ögonstyrningsteknologi från Tobii och det är fortfarande planen.

(Direkt/Di Digital)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera