Annons

Starbreeze VR-glasögon – snart på en biograf nära dig

Den börsnoterade spelstudion Starbreeze har börjat leverera sina egenutvecklade VR-glasögon under varumärket StarVR. Första kund är VR-biografen IMAX VR Center i Los Angeles, som öppnar senare i år. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var under den stora spelmässan E3 i fjol som spelutvecklaren Starbreeze (NTL) avslöjade sina planer på att ta upp konkurrensen med jättar som Facebook och HTC, genom ett par egenutvecklade VR-glasögon

I våras slöts även ett partnerskap med den taiwanesiska teknikjätten Acer. De båda bolagen samarbetar kring design, tillverkning, marknadsföring och försäljning av glasögonen, under varumärket StarVR.

Läs även: Svenska Starbreeze utmanar med VR-glasögon

Nu är den första försändelsen glasögon på väg att levereras, uppger Starbreeze i ett pressmeddelande. Kunden är biografjätten IMAX, som ska använda glasögonen i sin första VR-biograf, som öppnar i Los Angeles senare i år. 

Foto: Starbreeze

StarVR-plattformen skiljer sig från konkurrenterna genom att erbjuda ett betydligt större och mer högupplöst synfält, enligt Starbreeze. Den större skärmen ska helt enkelt innebära större och mer uppslukande VR-upplevelser. 

Försäljningsargumentet rimmar väl med partnern IMAX, vars biografer särskiljer sig från andra genom större biografdukar och mer högupplöst film. 

Starbreeze-aktien har nära nog femdubblat sitt värde sedan vintern 2015.

Konkurrensen på VR-marknaden är dock hård, då jättar som Facebook, HTC och Google alla satsar stora summor pengar på egna VR-plattformar. 

Starbreeze fokuserar dock främst på företagsmarknaden, alltså att leverera glasögonen till biografer, arkadhallar och andra ”destinationsupplevelser”. 

De första leveranserna till IMAX är på ”små volymer”, enligt bolaget.  

"Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att prioritera konsumentmarknaden i ett första läge. Vi har ett headset med extremt hög teknisk specifikation, som är högre än egentligen alla headset som finns ute på marknaden i dag, som vi inte riktigt tror passar för hemmamarknaden", säger Starbreeze ir-ansvariga Maeva Sponbergs till nyhetsbyrån Direkt. 

Som Di Digital nyligen kunde berätta har försäljningen på konsumentmarknaden inte tagit någon vidare fart ännu. HTC har till exempel levererat under 100 000 exemplar av sina VR-glasögon Vive, enligt uppskattningar.

Läs även:

Foto:

Reportage: Så ska MTG-veteranen få virtuell verklighet att bli mainstream

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer