Hoppa till innehållet

Stardoll knoppar av klädappen Clique

Stardoll knoppar av sin nylanserade klädapp Clique, med vd Mona Landh. Målet är att bli den ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen.

Cliques vd Mona Landh.
Cliques vd Mona Landh.

Mattias Miksches livsverk Stardoll är under förändring. I höstas köpte han ut sina investerare. Nu knoppar han av appen ”Clique” som ett dotterbolag.

”Clique är en marknadsplats för second-handmode. Det är gratis att lägga upp plaggen och vi erbjuder en trygg betalningstjänst där vi håller i pengarna tills kunden tagit emot varan”, säger Mona Landh, vd och delägare på Clique med totalt sju medarbetare.

Hon har jobbat på Stardoll i tre år och var tidigare bolagets marknadschef.

Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn

Clique beskrivs som en ”chic social marknadsplats” för försäljning av second hand-kläder.

”Det unika med tjänsten är att man kan blida grupper, så kallade ”cliques”, och sälja sina plagg tillsammans. Man kan till exempel ha en ”clique” för bröllopskläder, eller om man är en bloggprofil som Therese Lindgren kan man bygga en clique kring sin egen stil och döpa den efter sig själv”, förklarar Mona Landh.

Clique tar en provision på 20 procent på allt som säljs via appen. Men om plagget säljs inom ramen av en grupp får den så kallade ”clique-ledaren” motsvarande en fjärdedel av denna summa.

”Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn”, säger Stardolls grundare och styrelseordförande Mattias Miksche som än så länge plöjt ner cirka 10 Mkr i appen.

Läs mer: Mattias Miksche blir delägare i Tink.

Clique har legat ute för nedladdning i App Store i några veckor.

”Nu håller vi på med en lansering ihop med en del kända bloggare och Youtubeprofiler”, säger Mona Landh.

Hon uppger att målet med Clique är att bli en ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen.

”Med vår unika gruppfunktion tror vi att vi har en bra chans att lyckas med det”, säger hon. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera