Mattias Miksches livsverk Stardoll är under förändring. I höstas köpte han ut sina investerare. Nu knoppar han av appen ”Clique” som ett dotterbolag.
”Clique är en marknadsplats för second-handmode. Det är gratis att lägga upp plaggen och vi erbjuder en trygg betalningstjänst där vi håller i pengarna tills kunden tagit emot varan”, säger Mona Landh, vd och delägare på Clique med totalt sju medarbetare.
Hon har jobbat på Stardoll i tre år och var tidigare bolagets marknadschef.
Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn
Clique beskrivs som en ”chic social marknadsplats” för försäljning av second hand-kläder.
”Det unika med tjänsten är att man kan blida grupper, så kallade ”cliques”, och sälja sina plagg tillsammans. Man kan till exempel ha en ”clique” för bröllopskläder, eller om man är en bloggprofil som Therese Lindgren kan man bygga en clique kring sin egen stil och döpa den efter sig själv”, förklarar Mona Landh.
Clique tar en provision på 20 procent på allt som säljs via appen. Men om plagget säljs inom ramen av en grupp får den så kallade ”clique-ledaren” motsvarande en fjärdedel av denna summa.
”Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn”, säger Stardolls grundare och styrelseordförande Mattias Miksche som än så länge plöjt ner cirka 10 Mkr i appen.
Läs mer: Mattias Miksche blir delägare i Tink.
Clique har legat ute för nedladdning i App Store i några veckor.
”Nu håller vi på med en lansering ihop med en del kända bloggare och Youtubeprofiler”, säger Mona Landh.
Hon uppger att målet med Clique är att bli en ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen.
”Med vår unika gruppfunktion tror vi att vi har en bra chans att lyckas med det”, säger hon.