Annons

Stark börsdebut för svenskans molnbolag: ”Bara början”

Svenskan Denise Persson är marknadschef på det snabbväxande molnbolaget Snowflake som börsnoterades på onsdagen.
Svenskan Denise Persson är marknadschef på det snabbväxande molnbolaget Snowflake som börsnoterades på onsdagen.
På onsdagskvällen kom handeln med den amerikanska datalagringstjänsten Snowflakes aktie i gång. En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson. ”Det här är bara början. Nu ska vi växa in i vår värdering”, säger hon i exklusiv intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Snowflakes marknadschef Denise Persson sitter på sitt hemmakontor i San Mateo, Kalifornien. Alla anställda jobbar hemma sedan i mars, men i dag har hon och hennes kollegor i ledningsgruppen dock gett personalen ledigt. De har fått en ”snödag”, som det kallas i USA, då alla får stanna hemma på grund av vädret.

”Snön kom tidigt i år”, säger hon.

För några timmar sedan var de anställda med via länk på New York Stock Exchanges, NYSE:s, klockringning för att öppna börsdagen. Sedan väntade de. Det tog tre timmar innan handeln med Snowflakes aktie, med förkortningen SNOW – snö – kom i gång.

”Efterfrågan är historisk, var utlåtandet som kom från NYSE. Warren Buffett gick ju också in och investerade häromveckan och det gav väl en signal till marknaden”, säger Denise Persson.

De anställda var med digitalt på klockringningen, som gjordes av New York Stock Exchanges chef Stacey Cunningham, för Snowflakes första börsdag.
De anställda var med digitalt på klockringningen, som gjordes av New York Stock Exchanges chef Stacey Cunningham, för Snowflakes första börsdag. Foto: Courtney Crow

Snowflake är en databastjänst där företag kan lagra och analysera data från alla sina olika system. Bolaget har växt snabbt och blev på onsdagen den största börsnoteringen genom tiderna av ett mjukvaruföretag. Teckningskursen sattes på tisdagen till 120 dollar, vilket motsvarar en värdering på över 33 miljarder dollar, cirka 290 miljarder kronor. 

När handeln väl kom igång på onsdagskvällen svensk tid dubblades kursen och gick upp med över 110 procent under första börsdagen.

”Det är mycket mer än vad vi förväntade oss i går”, säger Denise Persson.

Samtidigt säger hon att det här bara är början.

”Det här är bara en milstolpe och det är fantastiskt att få vara med på resan. Nu börjar jobbet. Det här är en kurs och en värdering som vi måste växa in i. Det är som att köpa barnkläder, man köper alltid lite för stora”, säger Denise Persson.

Som marknadschef har hon varit med och tagit fram börsprospekt och all marknadskommunikation kring noteringen. Förutom att kommunicera bolagets hårda siffror handlar det också om att ge anställda, men även San Francisco- och New York-bor en känsla av snö. 

”Vi har haft en snö-show här på morgonen för vår personal i väntan på att handeln skulle komma i gång. Vi har billboards med snö vid Times Square och i kväll ska vi projicera en ljusspel med snö på stadshuset och Ferry Building i San Francisco”, säger Denise Persson.

En börsnotering är ett marknadsföringsjippo, men någon traditionsenlig ”roadshow” gick inte att genomföra i år. Istället har Snowflakes vd Frank Slootman och finanschefen Michael Scarpelli den senaste veckan gjort en digital turné via Zoom. Men Denise Persson säger att det har gett möjlighet att nå många fler och tror att den digitala versionen är här för att stanna.

Läs också: Buffett fortsätter med oväntade drag – går in i ”svenskans” molnbolag

Hon var anställd nummer 120 på Snowflake och när hon började 2016 hade bolaget noll intäkter. Under första halvåret 2020 omsatte datalagringstjänsten 242 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,1 miljarder kronor. Bolaget startades 2012 och har tagit in totalt 1,4 miljarder dollar i riskkapital, bland annat från Sequoia Capital och senast i februari i år från Dragoneer Investment Group och Salesforce Ventures.

I dag har Snowflake 2 300 anställda, varav de sista 400 har anställts under coronapandemin. 45 av dem finns i Norden, främst på säljkontoret i Stockholm som leds av Philip Stenholm. 

”Sverige är den marknad som växer näst snabbast efter Storbritannien och vi ska dubbla antalet anställda. Philip har jobbat extremt hårt och jag kommer att jobba för honom en dag”, säger Denise Persson.

Philip Stenholm jobbade inledningsvis på Snowflake i San Francisco och blev bolagets bästa innesäljare. Han är Norden-chef och har byggt upp verksamheten i Sverige som i dag har 45 anställda och 200 kunder.
Philip Stenholm jobbade inledningsvis på Snowflake i San Francisco och blev bolagets bästa innesäljare. Han är Norden-chef och har byggt upp verksamheten i Sverige som i dag har 45 anställda och 200 kunder.

På Snowflakes kundlista finns nio av företagen på Fortunes tiolista, det vill säga de största företagen i USA sett till börsvärde, och totalt har bolaget över 3 000 kunder. Denise Persson tar upp Volvo Cars som exempel på en pionjär i Sverige. Det är en av 200 svenska kunder, som bland andra Schibsted och Tele2 av storbolagen och Voi, Readly och Daniel Wellington bland startups.

”Det märks vilka marknader som ligger i framkant när det gäller digitalisering och vi står vid ett stort generationsskifte när det gäller datainfrastruktur”, säger Denise Persson.

Snowflakes plattform vilar på molntjänsterna Amazon Web Services, Google Cloud och Microsoft Azure. Techjättarna är både Snowflakes partners, men kommer även att bli konkurrenter om utvecklingen fortsätter som den gör.

”Vi är ingen liten startup längre och har nu 40 miljarder kronor i kassan som vi kan göra saker med”, säger Denise Persson.

I Snowflake går det att integrera data från många olika tjänster och använda datakällorna för att analysera och rikta till exempel försäljning och marknadsföring. Det är också möjligt att bygga mobilapplikationer med Snowflake som bas.

Men Snowflake som varumärke är fortfarande ganska okänt, vilket är Denise Perssons utmaning.

”Min vision är att vi ska bli ett av världens 20 mest kända varumärken”, säger hon.

När Di Digital intervjuade henne i juni 2019 sa hon att hon inte är någon storföretagstyp.

”Jag måste väl bli det nu då, men vi är fortfarande i en extrem tillväxtfas. Spänningen är att få vara med från baslägret och jag kommer att vara kvar så länge jag är rätt för Snowflake.”

Läs också: Detaljhandeln i Sverige har missat tåget 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer