Ännu ett kvartal är lagt till handlingarna och Klarna fortsätter att ta stora steg framåt – framför allt i USA.
Mängden pengar som nu passerar den svenska betaltjänsteleverantörens system har stigit med 43 procent sedan samma period förra året, januari till september, till totalt 330 miljarder kronor.
Totalt har Klarnas egen omsättning hittills i år stigit till 7 miljarder kronor, en ökning med 37 procent jämfört med 2019.
Även den smärtsamma punkten kreditförluster såg bättre ut. Kreditförlusterna sjönk för andra kvartalet i rad, rapporterar bolaget – ned 28 procent jämfört med föregående år. Totalt under perioden januari till september handlar det dock om en ökning, från 1,2 till 1,6 miljarder kronor.
Två miljoner amerikaner anses som aktiva användare av Klarnas app i USA från slutet av oktober. Det har gjort Klarna till den klart största shoppingappen i Apple app store, slår bolaget fast. Totalt laddas appen ned 50 000 gånger per dag i USA.
Globalt sett steg det totala antalet kunder med 21 miljoner under tredje kvartalet.
Under perioden har Klarna också lanserat i fyra nya länder; Australien, Belgien, Italien och Spanien.
Klarnas mest hektiska kvartal återstår dock – den med julhandel och shoppinghögtiden Black Friday.