Hoppa till innehållet

Stark rapport från Snap – aktien rusade

Snap levererade på tisdagskvällen en rapport som klådde analytikernas förväntingar. Aktien rusade med uppemot 30 procent i den amerikanska efterhandeln. 

Snapchats bägge grundare Bobby Murphy, till vänster, och Evan Spiegel.
Snapchats bägge grundare Bobby Murphy, till vänster, och Evan Spiegel.Foto: Richard Drew

Meddelandetjänsten Snapchats moderbolag Snap redovisade en omsättning som var högre än väntat under det fjärde kvartalet 2017. Omsättningen uppgick till 285,7 miljoner dollar, motsvarande 2 271 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förväntade 253,2 miljoner dollar enligt Reuters analytikersammanställning.

Nettoresultatet landade på minus 350 miljoner dollar eller 0,13 dollar per aktie vilket var en mindre förlust än väntade minus 0,16 dollar per aktie enligt Reuters. För helåret 2017 gjorde Snap en förlust på 3,45 miljarder dollar eller 27,4 miljarder kronor. 

Läs mer: Snap säger upp personal 

Antal dagliga aktiva användare i plattformen ökade till 187 miljoner, en ökning med 5 procent jämför med det tredje kvartalet, vilket var över väntade 184 miljoner användare. 

”Vår affär affär kom verkligen igång mot slutet av året”, sa Evan Spiegel, vd för Snap, i ett uttalande. 

Aktien rusade med nära 30 procent i den amerikanska efterhandeln. Sedan noteringen i mars 2017 har Snaps aktie tappat omkring 17 procent. 

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera