Annons

Stark tillväxt för Klarnas betalkort

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tillsammans med bolagets eget betalkort.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski tillsammans med bolagets eget betalkort. Foto: Di och press.
Sedan lanseringen i fjol har Klarna varit hemlighetsfulla om hur många användare som använder deras fysiska betalkort. Nu kan Di Digital berätta att tillväxten varit stark i Sverige under de senaste fem månaderna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarna tog ett stort kliv mot att bli en fullfjädrad bank när bolaget lanserade ett eget fysiskt betalkort under förra året. Men sedan dess har bolaget valt att vara hemlighetsfulla om hur många kunder som använder flaggskeppsprodukten.

Nu kan Di Digital berätta att bolaget har utfärdat över 50 000 kort till svenska kunder. 

”Det är glädjande med det stora intresse vi sett för Klarna-kortet, vi ser en kraftig ökning vad gäller nya kort efter november”, säger Klarnas produktchef David Fock.

Den första lanseringen av kortet skedde i maj 2018, om än medvetet i mindre skala, enligt bolaget självt. Genomslaget var också begränsat till en början. I en intervju med tidningen Forbes i september i fjol uppgav Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att runt 1 000 personer i Sverige använde kortet.

Under hösten har Klarna dock tillåtit fler kunder att teckna upp sig på det fysiska kortet. Det har banat väg för en tillväxt på nästan 5 000 procent under de senaste fem månaderna.

”Det är en fantastisk utveckling med tanke på att vi inte har bedrivit någon omfattande marknadsföring av kortet”, säger Knut Frängsmyr, operativ chef och vice vd på Klarna, i samband med konferensen Sthlm Fintech Week.

Läs mer: Klarna tar hjälp av Tink – vill bli ditt roliga bankkonto 

Än så länge är det dock relativt få av Klarnas konsumentkunder som har ett Klarna-kort. Under 2017 uppgav bolaget att det totalt hade över 60 miljoner privata användare runt om i Europa. 

Det förklaras delvis av att det än så länge bara är tillgängligt i Sverige. Medgrundaren Sebastian Siemiatkowski har däremot sagt att Klarna-kortet på sikt ska bli en global affär för bolaget.

Som ett led i att locka fler kunder till den nya produkten valde Klarna i december i fjol att enbart introducera Apple Pay för sina kortanvändare. Möjligheten att genomföra betalningar med sin smartphone kan ha bidragit till den senaste kundtillströmningen.

Klarna-kortet är anslutet till kundens konto på en annan bank, i det fall konsumenten vill att pengarna ska dras direkt. Ett annat alternativ är att Klarna debiterar kunden vid ett senare tillfälle genom faktura. Konsumentkrediter har som bekant varit bolagets huvudsakliga affärsområde sedan starten.

Klarnas produktchef David Fock.

Det fysiska kortet är kopplat till Klarnas app, där konsumenten får en pushnotis i samband med varje köp.

”Det är en hel del nytt på gång med kortet under våren och under året, både vad gäller funktioner, marknader och design”, säger David Fock.

Varken kortet eller Klarnas app har några årsavgifter. Bolaget tjänar i stället pengar genom att bland annat:

- Ta ut avgifter för köp som inte betalas inom 14 dagar.

- Ta ut en avgift på 29 kronor per månad för den som vill ha en samlad månadsfaktura.

- Öka antalet köp, vilket leder till mer intäkter från e-handelsbutikerna som använder Klarnas betallösningar.

Produkten lanserades tillsammans med kortjätten Visa, som för ett par år sedan investerade 175 miljoner kronor och blev delägare i Klarna.

Läs mer: Klarna planerar global lansering av eget betalkort

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies