Hoppa till innehållet

Stark tillväxt för Malmös Inriver – tar in 100 miljoner till

Den digitala marknadsföraren Inriver säkrar ny finansiering på 100 miljoner kronor. Vd:n Niclas Mollin inleder nu en massiv rekryteringskampanj för att kunna växa i takt med marknaden.

Niclas Mollin är vd för Malmöbolaget Inriver.
Niclas Mollin är vd för Malmöbolaget Inriver.Foto: pressbild.

Malmöbaserade Inriver (NTL) utvecklar mjukvara som hjälper e-handlare och andra företag att få en överblick över sitt produktutbud, främst på nätet.

Det handlar om att effektivt samla och anpassa säljmaterial som filmer, text och bilder kring en vara eller tjänst och presentera den enhetligt i olika säljkanaler. Tekniken kallas PIM, Product Information Management och bland kunderna finns Volvo, Intersport, L’oreal, Lindex, Brother International, Converse och Fujifilm.

Det är inte alla bolag som får tillgång till den här typen av finansiering.

För att säkra en fortsatt global expansion och fortsatt tillväxt tar Inriver nu in ytterligare 100 miljoner kronor i finansiering. Pengarna utgörs dels av ett kapitaltillskott från befintliga ägare som Verdane Capital (NTL), Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) och dels av ett lån från Europeiska investeringsbankens fond EFSI, Europeiska Fonden för Strategiska Investeringar. 

”Vi har sedan tidigare en väldigt stark ägarbild och att Europeiska investeringsbanken godkänner ett lån är en enorm kvalitetsstämpel för Inriver. Det är inte alla bolag som får tillgång till den här typen av finansiering men vi har kunnat visa att vi har en produkt som levererar, att vi har en stor marknadspotential och att vi har goda finansiella resultat”, säger Niclas Mollin. 

Läs även: Malmös Inriver letar uppköp i USA 

Pengarna ska bland annat användas till att stärka Inrivers forsknings- och utvecklingsenhet. Bolaget har i dag 88 anställda. 

”Vi ska vara globalt konkurrenskraftiga och med den tillväxt vi ser i bolaget i dag så handlar det om att växa med hundra anställda på två års sikt”, säger Niclas Mollin.

Under 2016 omsatte Inriver 65 miljoner kronor. I år räknar Niclas Mollin med att omsättningen når över 100 miljoner kronor. 

”Kundmassan har ökat rejält. Hittills i år har vi fått lika många nya kunder som under hela förra året. Vi har fått kunder på marknader där vi inte ens har ett kontor så vi behöver kanske snabba upp planen på att etablera oss på nya marknader”, säger Niclas Mollin.

Läs även: Inriver dubblar omsättningen – siktar på USA 

Även den återkommande intäkten har ökat under 2017.

”Inriver har, sedan Verdanes investering för två år sedan, tredubblat sin återkommande intäkt – vilket är en fantastisk bedrift. Vi har stark tilltro till Inriver som bolag och därför var det naturligt att tillsammans med Industrifonden och övriga ägare delta i finansieringen", säger Pål Malmros, partner på Verdane Capital Advisors.

Hittills i år har vi fått lika många nya kunder som under hela förra året.

Hur stor del av finansieringen som utgörs av lånet från EFSI vill parterna inte specificera. 

”Tillgång till finansiering för innovativa och snabbväxande företag, som Inriver, är nyckeln till att främja digitalisering och konkurrenskraft i Europa. Vi är därför glada att på detta sätt kunna stötta deras utvecklings- och tillväxtstrategi. Det är företag som inriver som stärker Europas it-position och skapar arbetstillfällen på vår kontinent”, säger Romualdo Massa Bernucci från Europeiska Investeringsbanken i en kommentar.

I maj 2015 tog Inriver in drygt 80 miljoner kronor i en nyemission som leddes av Verdane Capital.

”Den här finansieringen kommer tidigare än planerat, men möjligheten dök upp. Det gör att vi också tittar på att göra förvärv för att få in kompletterande teknologier i bolaget. Det blir ett sätt att spara tid och snabbt addera funktionalitet som ökar intäktsströmmen”, säger Niclas Mollin.

Läs även: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera