”Konsultinköpen är kanske den mest manuella av alla processer hos många stora företag och organisationer. Det är många steg och system som oftast inte hänger samman”, säger Nils Keife, vd på Inkopio.
Det var utgångspunkten när han tillsammans med kollegorna Magnus Krantz och Christian Söderlind bestämde sig för att satsa egna pengar och bygga ett molnbaserat system för konsultinköp. De säljer både det fristående systemet som molntjänst, och möjligheten att köpa hela eller delar av konsulthanteringen som tjänst. Och kurvan pekar onekligen uppåt.
Förra året omsatte bolaget 26 Mkr, i år räknar man med att omsätta 70 Mkr och göra någon miljon i vinst. Vad vinstmarginalerna blir i framtiden är svårt att sia om eftersom bolagets produkter skiljer sig åt. Systemförsäljningen har stora marginaler men mindre omsättning och för hanteringstjänsten gäller det motsatta.
”Men det viktigaste är att vi oavsett hoppas kunna generera bra lönsamhet per anställd och per insatt kapital”, säger Nils Keife.
Inkopio själva beskriver produkten som ”ett system som stödjer hela kedjan från behovsbeskrivning och inköp, kontraktskrivande, tid- och kostnadsrapportering, till slutbetald faktura och utvärdering av uppdraget”.
De har enligt egen utsago några av världens mest kända varumärken som kunder. Nils Keife vill däremot inte avslöja exakt vilka kunder bolaget har men han berättar att åtminstone en kund är en gigant inom området.
”Vi har en av Nordens största inköpare av konsulter som gör alla sina konsultinköp hos oss, det är ett bolag i miljardklassen med konsulter i Norden, Baltikum och Indien”.
Sedan början på året är Inkopio medlem i Stings inkubator och man sitter också i startuphubben SUP46. Inom två år hoppas bolaget att deras tjänst ska vara ett självklart val för de största konsultköparna i Norden, men än så länge har bolaget inga planer på att ta in något riskkapital.
”Vi har naturligtvis funderat på hur det skulle kunna påverka oss, men vi har kommit fram till att vi inte behöver det i dagsläget”, säger Nils Keife.