Hoppa till innehållet

Svensk startup lanserar mobilspel med fotbollsstjärna

Spelstudion Like a Boss Games har tecknat avtal med fotbollsspelaren Neymar om att göra spel tillsammans.

”Vi har möjligheten att skapa ett nytt EA Sports”, säger Alex Aguilera, grundare av Like a Boss Games.

Den brasilianska fotbollsstjärnan Neymar Jr blir huvudperson i svenska Like A Boss Games första spel.
Den brasilianska fotbollsstjärnan Neymar Jr blir huvudperson i svenska Like A Boss Games första spel.

Spelstartupen Like a Boss Games (NTL) är än så länge en okänt startup i Stockholm. Tolv personer arbetar på det knappt tre år gamla bolaget.

”Vi är en liten studio med stora ambitioner. Långsiktigt är målet att bygga en av de största sportspelsstudiorna för mobilen”, säger grundaren Alex Aguilera.

Nu är studion på väg att kliva ut i strålkastarljuset på allvar. Like a Boss Games har skrivit ett avtal med den brasilianska fotbollsstjärnan Neymar om att göra ett mobilspel tillsammans.

"Vi fick kontakt och lyckades hitta ett spelkoncept samt upplägg som båda parter gillar. Avtalet innebär att Neymar Jr finns med i spelet som mentor åt alla spelare som i spelet tävlar mot varandra om att bli de nya fotbollstjärnorna. Hans sociala medier kommer naturligtvis att bli en viktig distributionskanal för spelet då han har 100-tals miljoner följare", Alex Aguilera.

Hur fick ni, en liten spelstudio i Sverige, kontakt med Neymar?

"Nyckeln är att vi har ett starkt team i bolaget och på så sätt kunde komma åt kontakter. I vår styrelse sitter till exempel Mika Lepistö som är varumärkesansvarig för Zlatan och Paradox tidigare finanschef Andras Vajlok", säger Alex Aguilera. 

Spelet som ska lanseras är ett så kallat ”free to play” mobilspel, som är gratis att ladda ned men där man kan köpa sig fördelar i spelet. Likt många av de hetaste mobilspelen just nu kommer det att vara ett multiplayerspel där spelarna möter varandra i realtid. 

"Inom sportspel har man inte varit lika snabba på att haka på detta så vi är ett av de första. Utmaningen, speciellt inom fotbollsspel, är att bollen ska kunna flyga mellan olika spelare utan förseningar så att alla ser samma sak exakt samtidigt", säger Alex Aguilera.

Läs mer: Svensk spelstartup fyller på kassan – tar hjälp av hemlig fotbollsstjärna

Like a Boss Games har så här långt finansierat sin verksamhet genom att ta in pengar från olika privatinvesterare. Till exempel den tidigare King-chefen Fredrik Åhlberg och  Leo Vegas storägare Torsten Söderberg.

Neymar-spelet släpps i slutet av september och bli Like a Boss första spel som lanseras brett. Det har tagit knappt två år att utveckla.

"Vi sitter i diskussioner och vi kommer att fortsätta jobba med flera av de största globala varumärkena inom sport och bygga upp en stark portfölj av multiplayer-sportspel de kommande åren", säger Alex Aguilera.

Läs mer: Tränarlegendarens nya satsning – sportapp för spelarutveckling 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera