“We’re making the world a better place” lyder ett återkommande skämt i HBO-serien Silicon Valley. I tv-serien tycks vart enda startupbolag övertygat om att det stämmer, oavsett hur smal och svårbegriplig dess affärsidé faktiskt är.
Tyler Crowley, välkänd arrangör av startupkonferensen Sthlm Tech Fest, håller med om verklighetsbeskrivningen.
“Silicon Valley-kulturen är genuint intresserad av att förbättra världen. Problemet är att folk fokuserar på lösningar som angår dem själva. Det är därför vi i västvärlden knappt behöver stiga upp ur sängen längre – det finns appar som löser alla våra små bekymmer. Samtidigt finns en miljard människor som lever utan rinnande dricksvatten”, säger han.
“Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för att hitta dricksvatten. Då lovar jag dig att vi plötsligt hade sett en jäkla massa innovation där”, fortsätter han.
Den 6 september i år arrangerar han konferensen Solutions i Stockholm. Tanken är att skapa en mötesplats för startupföretag, politiker, hjälporganisationer och andra som vill sätta fokus på teknikens roll i att lösa världens stora utmaningar.
Konferensen tar sitt avstamp i FN:s 17 globala mål. Det handlar bland annat om att utrota fattigdomen och bristen på rent vatten, öka jämställdheten och sätta stopp för klimatförändringarna. Bland andra FN:s vice-generalsekreterare Jan Eliasson och näringsminister Mikael Damberg kommer att närvara.
Bland de “lösningar” som ska presenteras märks Gravitylight, en lampa som får ström med hjälp av gravitation och är tänkt att ersätta dyra, gasoldrivna lampor i fattiga områden, samt Memphis meats, som utvecklar “odlingsbara” köttceller som på sikt ska kunna ersätta dagens industriella köttproduktion.
Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för dricksvatten. Då lovar jag att vi fått se en jäkla massa innovation.
Inspiration och goda exempel i all ära. Räcker det för att engagera den dollarstinna startupvärlden?
Nej, säger Tyler Crowley. Märkbar förändring kommer först när riskkapitalbolagen börjar ta aktiva beslut om annat än avkastning när de väljer sina investeringar:
“Det är lättare att få finansiering för ett mobilspel än för ett system som renar vatten i tredje världen, jag fattar det. Därför måste riskkapitalbolagen börja ta mer ansvar”, säger han.
“Fonderna som investerar i riskkapitalbolagen, och det handlar bland annat om våra pensionspengar, skulle kunna ställa krav om att investeringarna ska riktas åt ett visst håll eller mot ett visst syfte. Till exempel renare vatten eller att motverka fattigdom. De kraven borde ställas i högre utsträckning än de gör idag”, säger Tyler Crowley.
Di Digital har på sistone rapporterat om flera liknande initiativ. Klarna-grundaren Niklas Adalberth drog nyligen igång stiftelsen Norrsken, som investerar i att lösa stora samhällsutmaningar. Även Avito-miljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert har liknande planer.
Målet med Solutions, säger Tyler Crowley, är att inspirera fler liknande initiativ.
“Techsektorn har gjort ett jättebra jobb med att lösa sina egna problem. Nu är det dags att börja fundera på hur vi löser resten av världens problem”, säger Tyler Crowley.