Hoppa till innehållet

Startup Tour-finalisten vill rädda antibiotikan

Göteborgsblaget 1928 Diagnostics vill förse patienter med rätt typ av antibiotika på en gång. Nu väntar Startup Tour-finalen på Kulturhuset i Stockholm.

Kristina Lagerstedt, vd och medgrundare 1928 Diagnostics.
Kristina Lagerstedt, vd och medgrundare 1928 Diagnostics.Bild: Amanda Lindgren

Trots hård konkurrens från bland andra Trine (NTL) och Visiba Care (NTL) blev det 1928 Diagnostics (NTL), som utvecklar en tjänst för diagnostik av antibiotikaresistenta bakterier, som avgick med segern i Göteborg den 18 oktober.

Juryn, där bland andra nyckelspelare som Northzone, Moor och Industrifonden fanns representerade, föll för bolagets vision och skalbara affärsmodell.

”Det var så häftigt att vinna, särskilt med det startfältet”, säger 1928 Diagnostics vd och grundare Kristina Lagerstedt.

Läs mer: De tog hem segern vid Startup Tour i Göteborg

Genom 1928 Diagnostics teknik kan resistenta bakteriers DNA analyseras så att det blir möjligt att sätta in rätt typ av antibiotika direkt. Idén föddes när Kristina Lagerstedt jobbade som cancerforskare med barn som drabbats av leukemi.

”90 procent av barnen överlever. Men 10 procent gör inte det eftersom man sänker deras immunförsvar med cellgifter. De klarar inte av enkla bakterieinfektioner och då handlar det om att sätta in rätt behandling snabbare”, säger Kristina Lagerstedt.

Tillsammans med forskarkollegan Erik Kristiansson och Susanne Staaf från Astra Zeneca bestämde hon sig för att utveckla en produkt för att skynda på diagnostiken. Årtalet i bolagsnamnet syftar på året då penicillinet, den första antibiotikan, upptäcktes.

”Det är det vi vill rädda – den här fantastiska upptäckten som är på väg att falla ur våra händer i dag”, säger Kristina Lagerstedt.

Läs mer: Chalmers Ventures höjer Göteborgs startupscen

Än så länge används 1928 Diagnostics produkt på tre sjukhus i Sverige. Men fler är på gång, berättar Kristina Lagerstedt.

”Det är ytterligare fem sjukhus i Sverige som är intresserade. Sedan har vi också sett intresse från myndigheter, sjukhus och forskningslabb i elva olika länder ute i Europa.”

Vad tror du om era möjligheter att vinna finalen?

”Jag kommer att göra mitt absolut bästa. Jag ska försöka fila lite på tiden, så att jag hinner prata till alla mina slides vid presentationen”, säger Kristina Lagerstedt och skrattar.

Nu återstår endast deltävlingen i Stockholm innan startfältet är komplett. Vem som går vidare från huvudstaden kommer att avgöras precis innan finalen drar igång den 8 december.

Vinnaren av Startup Tour får bland annat en resa till Silicon Valley och 1 miljon kronor i annonsbudget.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera