Hoppa till innehållet

Techbolaget som driver in dina försäkringspengar

Startupbolaget Insurello hjälper folk få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Schibsted Growth och Luminar Ventures.

Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna  Sahlberg, chef för kundtjänst.
Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna Sahlberg, chef för kundtjänst.Foto: Pressbild

Personskador drabbar cirka 600 000 människor varje år. Men många missar att kräva den ersättning man är berättigad till. Det menar Marcus Janback, vd och grundare för Insurello. Startupbolaget har utvecklat en digital tjänst som hjälper försäkrade personer få rätt ersättning vid skador.

”I många fall täcks personer av försäkringar de inte känner till, som exempelvis kommunala försäkringar för barn och ungdomar, eller idrottslicensförsäkringar eller försäkringar som ingår i fackavgiften. Vår tekniska plattform tar in all nödvändig information, hittar okända försäkringar och ser till att man får rätt ersättning”, säger han.

Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas.

Bolaget grundades 2016 och har idag 30 medarbetare

”Inspirationen kom från min mor. Hon jobbade på olika försäkringsbolag i över 20 år och hjälpte alltid mig med dessa typer av ärenden. Vi vill hjälpa våra kunder på samma vis”, säger Marcus Janback.

Hur tjänar ni pengar på detta?

”Det är som flygförseningstjänsterna många använder. Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas. Annars är det gratis.” 

Insurello har sedan starten hjälpt sina kunder att få ut cirka 12 miljoner kronor i ersättning. Än så länge dras bolaget med stora förluster. För att ha råd att växa förlitar man sig därför på riskkapital från externa investerare. 

För ett år sedan rapporterade Di Digital att man tagit in drygt 6 miljoner kronor från Luminar Ventures, Wave Ventures och flera affärsänglar.

Läs mer: Luminar Ventures investerar i försäkringsstartupen Insurello 

Nu tar Insurello in ytterligare 25 miljoner kronor i en nyemission. Mediebolaget Schibsteds riskkapitalbolag, Schibsted Growth, blir ny delägare och Luminar Ventures utökar sin investering. 

”Det nya kapitalet ska framför allt användas för produktutveckling. Men en viktig del blir också att skapa medvetenhet kring rätten till ersättning vid olika sorters personskador”, säger Marcus Janback.

Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted Growth, är inte sen med att hylla Marcus Janbacks vision om att förenkla för konsumenter. 

”Det är något som vi gärna investerar i och hjälper att utvecklas vidare”, säger han.

Även Jacob Key, partner på Luminar Ventures, hyllar sin investering och Insurellos grundare.

”Marcus har överlevererat på alla fronter sedan vi investerade första gången. Insurello växer fort men har bara petat på ytan av det värdeskapande som digitalisering kommer att medföra till försäkringsbranschen”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera