Annons

Techbolaget som driver in dina försäkringspengar

Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna Sahlberg, chef för kundtjänst.
Teamet på Insurello, från vänster: Michel Radosavljevic, teknikchef, Elias Löfgren, tillväxtchef, Marcus Janback, vd och grundare, Carl Fredrik Klintner, produktchef, Johanna Sahlberg, chef för kundtjänst. Foto: Pressbild
Startupbolaget Insurello hjälper folk få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Schibsted Growth och Luminar Ventures.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Personskador drabbar cirka 600 000 människor varje år. Men många missar att kräva den ersättning man är berättigad till. Det menar Marcus Janback, vd och grundare för Insurello. Startupbolaget har utvecklat en digital tjänst som hjälper försäkrade personer få rätt ersättning vid skador.

”I många fall täcks personer av försäkringar de inte känner till, som exempelvis kommunala försäkringar för barn och ungdomar, eller idrottslicensförsäkringar eller försäkringar som ingår i fackavgiften. Vår tekniska plattform tar in all nödvändig information, hittar okända försäkringar och ser till att man får rätt ersättning”, säger han.

Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas.

Bolaget grundades 2016 och har idag 30 medarbetare

”Inspirationen kom från min mor. Hon jobbade på olika försäkringsbolag i över 20 år och hjälpte alltid mig med dessa typer av ärenden. Vi vill hjälpa våra kunder på samma vis”, säger Marcus Janback.

Hur tjänar ni pengar på detta?

”Det är som flygförseningstjänsterna många använder. Vi tar 25 procent av beloppet, upp till 25 000 kronor, när vi lyckas. Annars är det gratis.” 

Insurello har sedan starten hjälpt sina kunder att få ut cirka 12 miljoner kronor i ersättning. Än så länge dras bolaget med stora förluster. För att ha råd att växa förlitar man sig därför på riskkapital från externa investerare. 

För ett år sedan rapporterade Di Digital att man tagit in drygt 6 miljoner kronor från Luminar Ventures, Wave Ventures och flera affärsänglar.

Läs mer: Luminar Ventures investerar i försäkringsstartupen Insurello 

Nu tar Insurello in ytterligare 25 miljoner kronor i en nyemission. Mediebolaget Schibsteds riskkapitalbolag, Schibsted Growth, blir ny delägare och Luminar Ventures utökar sin investering. 

”Det nya kapitalet ska framför allt användas för produktutveckling. Men en viktig del blir också att skapa medvetenhet kring rätten till ersättning vid olika sorters personskador”, säger Marcus Janback.

Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted Growth, är inte sen med att hylla Marcus Janbacks vision om att förenkla för konsumenter. 

”Det är något som vi gärna investerar i och hjälper att utvecklas vidare”, säger han.

Även Jacob Key, partner på Luminar Ventures, hyllar sin investering och Insurellos grundare.

”Marcus har överlevererat på alla fronter sedan vi investerade första gången. Insurello växer fort men har bara petat på ytan av det värdeskapande som digitalisering kommer att medföra till försäkringsbranschen”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies