Academic Work Holdings startade dotterbolaget AWX 2016 – en syster till kärnverksamheten Academic Work, som jobbat med att sätta studenter i arbete i över 20 år. I en källarlokal på KTH har AWX lite i skymundan byggt sin hub av startupbolag inom HR i bred bemärkelse.
”Vi har varit lite hemliga, men det kommer sig av att vi hellre vill prata om vad vi har gjort än vad vi kommer att göra. Då kan man bygga trovärdighet för vad man planerar för framtiden”, säger AWX:s vd Johan Kyllerman.
På lite mindre än två år har Academic Works systerbolag startat och förvärvat totalt sex startupbolag, som alla ska spela en roll i att skapa ett digitalt rekryteringsbolag i en bransch som traditionellt arbetar manuellt.
Att en digital utmanare sticker upp på en analog marknad är kanske inget ovanligt, mindre vanligt är däremot att AWX är tänkt att utmana koncernens egen kärnverksamhet.
Läs mer: Rysk robot rekryterar åt Ikea
”En del av syftet med AWX är att utmana den befintliga kärnaffären. Det coola är att vi vågar ta den konflikten – för om inte vi gör det, kommer någon annan att göra det. Branschen är under förändring och om inte vi är ledande i den processen är någon annan det. Då är det bättre att vi behåller kunderna inom koncernen”, säger Johan Kyllerman.
Fyra av inhouse-bolagen har AWX startat själva genom att rekrytera ett grundarteam som fått köpa 10 procent av bolaget. Två av bolagen har AWX istället köpt in sig i och äger i dag 50 procent av. På den vägen planerar koncernen att fortsätta med en till två nya bolag om året.
Ett exempel är Edtech-bolaget Academy som ger intensivutbildningar inom programmering med garanterade jobbchanser genom Academic Work. Ett annat är Instajobs som rekryterar extrajobbande studenter via en app. Och ett tredje är Happo som skapar verktyg för att effektivisera rekryteringsprocessen ner till sekundsnabba matchningar mellan arbetsgivare och jobbsökande. Målet är att de alla ska gå med vinst inom tre år och därefter bli bolag med omsättning i miljardklassen.
Vad händer om bolagen inte lever upp till förväntningarna?
”Vi är inget traditionellt riskkapitalbolag där man söker en exit efter sex till sju år. Vi vill äga bolaget tillsammans med grundarteamet för resten av våra liv. Det ger en trygghet för de som väljer att gå in i bolaget att vi kommer att finnas där i vårt och torrt och backa dem”, säger Johan Kyllerman.
Sverige kan räkna sina framgångsagor med internationella techsuccéer som Spotify och Klarna. Att mindre uppstickare har blivit drivande i digitaliseringen av många branschen är inget nytt, kanske inte heller att storbolag investerar stora pengar i dem, men att en koncern skapar en egen armé av startupbolag är ett sällsynt grepp.
Varför behövs AWX i ekvationen?
”Vi förhandlar just nu med ett nytt startupbolag. Det de ser hos oss är att vi kan hjälpa dem att spara tid. Vi är etablerade i sex länder med kontor, säljkår och expansionsstöd, så för dem att gå med oss skulle innebära att de kanske sparar två år. Dessutom erbjuder vi ett upparbetat nätverk av kunder. Det är inte så lätt att sitta själv som entreprenör och lösa allt. Vi kan hjälpa dem med kapital, men viktigare är kanske den kompetens och företagskultur som vi har byggt upp”, säger Johan Kyllerman.
Läs mer: Hon blir Izettles nya HR-chef
Än går inte AWX med vinst. Målet är inte heller att göra det i närtid - med ett systerbolaget som Academic Work, med en omsättning på 3 miljarder kronor om året, är det inte heller en brådskande prioritet. Tillväxten är i fokus och likt sina startupbolag har AWX uppbackning uppifrån skulle det behövas. För nu. Enligt Johan Kyllerman förväntas AWX på sikt att gå om Academic Work, både sett till omsättning och resultat.
Om AWX gör allting rätt, vilket behov finns då för Academic Work i framtiden?
”Alla förändringar går snabbt i början, sedan finns det en lång svans av kunder som hänger kvar och använder det gamla. När mobiltelefonen kom trodde alla att fast telefoni skulle dö ut över en natt, men så blev det inte. Det kommer att finnas kunder som fortfarande vill träffa säljare ansikte mot ansikte. Det kommer att finnas ett behov, men den stora tillväxten kommer att ligga hos AWX”, säger Johan Kyllerman.