Hoppa till innehållet

Tungviktarnas filmtjänst Vionlabs får Viaplay som kund

Vionlabs lade ner sin konsumenttjänst 2016. Med sitt nya fokus på företag ska bolagets analysverktyg hjälpa Viaplay. ”När vi flyttade på oss i värdekedjan har vi fått upplevelsen att flyga”, säger grundaren Arash Pendari.

Vionlabs vd och grundare Arash Pendari och Viaplays CTO Kaj af Kleen.
Vionlabs vd och grundare Arash Pendari och Viaplays CTO Kaj af Kleen.

Under 2015 var Vionlabs (NTL) ett av Sveriges mest hajpade startupbolag med sin videotjänst Vionel. Med produkten ville man skapa en gemensam samlingspunkt för nätets olika film- och innehållstjänster. Men det var svårt att tjäna pengar på konsumenttjänsten vilket ledde till att man lade den på is i början av 2016. Istället skulle Vionlabs fokusera på en rekommendations- och analysmotor för företagsmarknaden. 

”När vi flyttade på oss i värdekedjan har vi fått affären och produkten att flyga. Vårt mål var att förbättra användarupplevelsen. Sen om vi äger användaren eller om våra kunder gör det, det spelar ingen roll”, säger grundaren Arash Pendari.

Som bevis på det har Vionlabs nu fått Viaplay som kund. Genom videoanalys ska startupbolaget förbättra den personliga upplevelsen för Viaplays kunder. Vionlabs har redan stängt ett flertal avtal berättar Arash Pendari men att det senaste med Viaplay är speciellt signifikant. 

”Det är ett viktigt strategiskt avtal för oss som sträcker sig över flera år. De äger hela kedjan, precis som Netflix, och vi ville ha en plattform där vi kan bevisa oss. Därför blir Viaplay den perfekta strategiska partnern för där kan vi visa att vi har en produkt som är bättre än alla andras”, säger han. 

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is 

Vionlabs använder sig av maskininlärning för att återskapa det som får en serie- och filmpublik att reagera emotionellt. Detta används sen som en komponent för att förbättra den personliga upplevelsen och ska i slutskedet få användare att leta djupare i Viaplays katalog.

”Vi är glada över att kunna fortsätta investera i maskininlärning för att göra vår kundupplevelse ännu skarpare. Vionlabs är en nyckelpartner för den här typen av satsningar”, säger teknikchefen Kaj af Kleen på Nordic Entertainment Group.

Vionlabs har tagit in cirka 50 miljoner kronor i kapital sedan starten 2010. I ägarkretsen finns förutom grundaren Arash Pendari även Truecaller-ordföranden Stefan Lenhammer, Tommy Jacobsons Zenith Vencap (NTL) samt riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som investerade i bolaget 2015.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera