Under 2015 var Vionlabs (NTL) ett av Sveriges mest hajpade startupbolag med sin videotjänst Vionel. Med produkten ville man skapa en gemensam samlingspunkt för nätets olika film- och innehållstjänster. Men det var svårt att tjäna pengar på konsumenttjänsten vilket ledde till att man lade den på is i början av 2016. Istället skulle Vionlabs fokusera på en rekommendations- och analysmotor för företagsmarknaden.
”När vi flyttade på oss i värdekedjan har vi fått affären och produkten att flyga. Vårt mål var att förbättra användarupplevelsen. Sen om vi äger användaren eller om våra kunder gör det, det spelar ingen roll”, säger grundaren Arash Pendari.
Som bevis på det har Vionlabs nu fått Viaplay som kund. Genom videoanalys ska startupbolaget förbättra den personliga upplevelsen för Viaplays kunder. Vionlabs har redan stängt ett flertal avtal berättar Arash Pendari men att det senaste med Viaplay är speciellt signifikant.
”Det är ett viktigt strategiskt avtal för oss som sträcker sig över flera år. De äger hela kedjan, precis som Netflix, och vi ville ha en plattform där vi kan bevisa oss. Därför blir Viaplay den perfekta strategiska partnern för där kan vi visa att vi har en produkt som är bättre än alla andras”, säger han.
Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is
Vionlabs använder sig av maskininlärning för att återskapa det som får en serie- och filmpublik att reagera emotionellt. Detta används sen som en komponent för att förbättra den personliga upplevelsen och ska i slutskedet få användare att leta djupare i Viaplays katalog.
”Vi är glada över att kunna fortsätta investera i maskininlärning för att göra vår kundupplevelse ännu skarpare. Vionlabs är en nyckelpartner för den här typen av satsningar”, säger teknikchefen Kaj af Kleen på Nordic Entertainment Group.
Vionlabs har tagit in cirka 50 miljoner kronor i kapital sedan starten 2010. I ägarkretsen finns förutom grundaren Arash Pendari även Truecaller-ordföranden Stefan Lenhammer, Tommy Jacobsons Zenith Vencap (NTL) samt riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som investerade i bolaget 2015.