Hoppa till innehållet

Startupbolagets konkursbo köps upp

Instabridge, som skulle göra internet tillgängligt till låga kostnader världen över, gick omkull. Nu köps konkursboet upp.

Niklas Agevik, medgrundare och tidigare vd, Instabridge.
Niklas Agevik, medgrundare och tidigare vd, Instabridge.Foto: Sammy Steen

 Instabridges konkursbo köps upp av Degoo, ett molnlagringsbolag.

”Det är verkligen positivt att Instabridge-appen kan leva vidare hos en svenskbaserad och seriös tagare. Genom detta undviker vi en onödig värdeförstöring”, säger konkursförvaltaren Nils Åberg.

Han vill inte ange någon köpeskilling. Under 2018 värderades Instabridge till 185 miljoner kronor.

”Jag kan inte gå in på det. Men under förutsättningarna är konkursboet nöjt med nivån”, säger Nils Åberg.

Sammantaget ska de två apparna ha en räckvidd på 50 miljoner användare.

Instabridge grundades 2012 och var inte ensamt om sin ambition att göra internet tillgängligt för fler, till låga eller inga kostnader. Techjättarna Facebook och Google driver liknande projekt med samma mål.

Tjänsten var länge gratis och finansierades med hjälp av reklam. I år skulle bolaget lansera sin premiumtjänst, en betalversion till ett lågt pris, och därför sökte man ytterligare kapital.

Den planerade nyemissionen på 140 Mkr tecknades till hälften, enligt Instabridge vd Niklas Agevik, men det var inte tillräckligt för att säkerställa driften av bolaget.

Läs mer: Tog in 65 miljoner – nu går svenska wifi-bolaget i konkurs 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera