Hoppa till innehållet

Startupfabriken visar upp 15 nya bolag

Antlers nya bolag jobbar bland annat med att ta fram nya propellrar och klänningar av nanomaterial. Ett annat har grundats av David Orlic, tidigare vice vd på PR-byrån Prime, tillsammans med Google-veteranen Alfred Malmros. 

Två av bolagen från Antlers senaste kull i Sverige: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko från Teemly - och Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane från Tilly.
Två av bolagen från Antlers senaste kull i Sverige: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko från Teemly - och Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane från Tilly.

Under onsdagen var det uppvisning – eller examen om man så vill – för de bolag som har genomgått Antlers senaste program i Stockholm.

Antler – som så sent som i förra veckan tog in 500 miljoner kronor för att växa – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag och finns i dag på åtta platser runtom i världen. I utvalda bolag investeras omkring 1 miljon kronor i utbyte mot 10 procent av aktierna. 

En skillnad mot andra inkubatorer är att medelåldern hos deltagarna generellt är högre och att flertalet har grundat bolag tidigare. I snitt har deltagarna tio års arbetslivserfarenhet. Dessutom behöver deltagarna varken en affärsidé eller medgrundare från start.

Läs mer: Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik

På plats för att presentera de nya bolagen var norrmannen Magnus Grimeland, som grundade Antler i Singapore 2017.

”Stockholm är en föregångare när det gäller att stötta kvinnliga grundare. Nästan 60 procent av portföljbolagen har minst en kvinnlig grundare. Enhörningsbolag som Klarna och Spotify har också satt fokus på design- och användarperspektivet. Det arvet syns i Antler-bolagen som kommer från Stockholm”, säger han till Di Digital.

Hittills har startupprogrammet genomfört två omgångar i Stockholm och drygt 160 aspirerande entreprenörer har antagits. 

Av höstens deltagande bolag i Sverige mottog 15 stycken en investering från Antler, nämligen:

Allihoop: Tar fram och inreder kollektiv för ”arbetande nomader”. Grundare: Milad Barosen och Nassim Chekroun

Anyone: Rösttjänst som kopplar samman användare som ställer frågor med experter som svarar - vilket beskrivs som en ”marknadsplats för femminuterssamtal”. Grundare: David Orlic, tidigare vice vd på PR-byrån Prime, och Alfred Malmros, tidigare marknadsföringschef på Googles techinkubator Jigsaw.

Awan: Gör klänningar av nanomaterial för att öka bekvämligheten. Grundare: Anette Miwa Dimmen och Lisen Follin

Brightbee: Prenumerationsbaserad mjukvaruplattform som hjälper mäklare att hitta kunder och säljare genom sociala medier. Grundare: Nick Börjlind, Rashdan Natiq och Niven Chinasamy

Dolprop: Bygger en propeller som har inspirerats av delfiner och som ska göra sjöfarten grönare och bränslesnålare. Grundare: Per Eriksson och Thomas Jemt.

Lifelong: Tar fram plastfria hygienprodukter som kan levereras automatiskt. Grundare: Chris Higham och Adam Webb

Lunch.co: Marknadsplats för att köpa och sälja hemlagade luncher på jobbet. Grundare: Aleksey Nikulin, Chris Fung och Philip Henriksson.

Olivia: App som hjälper kvinnor i klimakteriet med information. Grundare: Mina Lindman och Amy Aanen.

Prove: Bygger ett ”globalt Bank-ID” med fokus på utvecklingsländer. Grundare: Henrik Ringström och Syed Awais Ahmed.

Starprise: Säljer videohälsningar från kändisar i Mellanöstern. Grundare: Eyad Al Nesrawi och Bakr Kawkjo

Teemly: Virtuell kontorsplattform som ska hjälpa fysiskt utspridda kollegor att samarbeta. Grundare: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko

Tilly: Ger kvinnor individualiserad fertilitetskoll. Grundare: Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane

Treyd: hjälper små- och medelstora företag att handla med andra liknande företag genom ett digitalt kontrakt som verifierar betalningar. Grundare: Peter Beckman och Sameh El-Ansary

Yayloh: Prenumerationsbaserad mjukvaruplattform som ska hjälpa e-handlare att få kontroll över kundernas returer. Grundare: Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane

Way: Möjliggör betalningar genom mobilens kamera. Den riktas mot varan varefter betalningen sker i en app. Grundare: Albert Lundberg och Cornelius Ruckman

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera