Hoppa till innehållet

Startupfabrikens 150:e bolag ska hjälpa bankerna motverka penningtvätt

Stockholms startupnav Sup46 har öppnat upp dörren för bolag nummer 150 – blockkedjebolaget Norbloc. Tidigare har bolag som Fishbrain, Unomaly och Instabridge passerat revy på hubben.

I somras tog Daniel Sonesson över som vd för Sup46 efter Jessica Stark. Foto: Sup46.
I somras tog Daniel Sonesson över som vd för Sup46 efter Jessica Stark. Foto: Sup46.

Sup46 är ett medlemscommunity för teknikbolag som ligger mellan den första såddrundan och A-rundan. På plats finns bolag som Stilla (NTL), Like a boss games (NTL), Spotscale (NTL), XMReality (NTL) och Yepstr (NTL).

I dagsläget har Sup46 62 medlemsbolag och förra året investerades det, enligt hubben, närmare 400 miljoner kronor i dessa bolag.

Nu har startuphubben tagit in sitt 150:e bolag vilket är blockkedjebolaget Norbloc (NTL). Bolaget startades av spillrorna av KNC Miner, som gick i konkurs för drygt ett år sedan. 

Läs även: Efter KNC-konkursen – cheferna startar nytt blockkedje-bolag 

Norbloc, ska till skillnad från KNC Miner, inte bryta bitcoins utan istället hjälpa storbankerna med kundkännedom med hjälp av blockkedjeteknik. Kundkännedom är speciellt bekymmersamt för banker, då de har tuffa krav på sig att motverka till exempel penningtvätt och finansiering av terrorism.

”Det är ett fantastiskt bolag med en spännande idé. I kort så fyller Norbloc alla våra kriterier. Bolaget visar på global skalbarhet, internationell gångbarhet och kommer att kunna växa snabbt. Vi ser bolaget som en lysande stark sup46-stjärna på himlen”, säger Daniel Sonesson, vd för Sup46 (NTL). 

Läs även: Tidigare Linkedin-chef tar över Sup46 

Sup46 har visat sig göra skillnad för de bolag som accepteras som medlemmar. Sedan starten 2013 har medlemsbolagen och före detta medlemmar tagit in cirka 2,3 miljarder kronor i riskkapital. 

Samtidigt är fler än 9 av 10 av bolagen, som varit medlemmar på startuphubben, fortfarande aktiva.

”Jag tror att det beror på två anledningar. Vi är duktiga på att identifiera rätt bolag. Sedan vi grundades 2013 har vi utvecklat vår uttagningsprocess och modell och vi har otroligt mycket erfarenhet på Sup46. Det andra har att göra med vår vision. Vi älskar den nya digitala ekonomin och ser det som vårt ansvar att skapa det ekosystem som ger de här startupbolagen förutsättningarna som behövs för att bli världsklass”, säger Daniel Sonesson.

Sup46 första medlemmar som accepterades 2013 var Fishbrain (NTL), Unomaly (NTL), Instabridge (NTL) och Sparta (NTL).


 Läs även: EQT Ventures storsatsar på AI-bolaget Unomaly 
Foto: Sup46.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera