Hoppa till innehållet

Startupfeber i spel-Stockholm

Det svenska spelundret ynglar av sig. Efter rekordåret 2014 väljer allt fler meriterade spelutvecklare att starta eget. Här är åtta avhoppare att hålla koll på i jakten på nästa Minecraft eller Candy Crush Saga.

Tommy Palm, tidigare "games guru" på King, hoppade av för att starta studion Resolution Games.
Tommy Palm, tidigare "games guru" på King, hoppade av för att starta studion Resolution Games.Foto: Evelina Carborn

2014 blev en succé utan dess like för spelbolagen i den svenska huvudstaden. Försäljningen av Mojang till Microsoft och noteringen av King på New York-börsen inbringade miljarder till den svenska spelindustrin. Plötsligt blev många anställda i branschen miljonärer.

Strax innan årsskiftet släppte dessutom jättestudion Dice sitt Battlefield 4, en av de största svenska spelproduktionerna någonsin.

Framgångarna har gett blodad tand. På sistone har flera tunga namn hoppat av branschens etablerade arbetsgivare för att pröva lyckan med egna spelstudior. Och samtidigt som ett nytt kluster av spelutvecklare växer fram i Stockholms innerstad är tillgången på riskvilligt kapital större än någonsin.

“De flesta spelutvecklare drömmer om att få göra ett eget spel. Nu sitter väldigt många i en position där de plötsligt har alla möjligheter till just det.”

Här är avhopparna du behöver ha koll på

Di Digital listar sex nystartade spelföretag i Stockholm. Alla har grundats av avhoppare från något stadens största spelföretag.

1. Jonas Antonsson och Gordon van Dyke, tidigare Paradox Interactive

Jonas Antonsson och Gordon van Dyke har grundat spelförlaget Raw Fury. Foto: Privat

  • Raw Fury grundades våren 2015 av Jonas Antonsson, tidigare mobilchef på Paradox Interactive samt Gordon van Dyke, tidigare producent och speldesigner på Paradox Interactive.
  • Spelförlag med fokus på att finansiera små och udda spelkoncept med stor tillväxtpotential. Investerar mellan 25 000 euro och 500 000 euro per projekt.
  • Studion backas upp av en grupp privata investerare med bakgrund i den nordiska spelindustrin.

2. Ben Cousins, tidigare Easy Studios och DeNA, David Goldfarb, tidigare Dice och Overkill


Ben Cousins, tidigare Easy och David Goldfarb, tidigare Dice, har grundat spelstudion Outsiders. Foto: Privat

  • Spelstudion Outsiders grundades våren 2015 av Ben Cousins, tidigare vd för spelstudion Easy och David Goldfarb, en av Sveriges mest meriterade spelproducenter och tidigare ansvarig för Dice:s miljonsäljande spelserie Battlefield.
  • Fokus på större, relativt påkostade produktioner med grundarna som huvudproducenter och produktägare. Först ut är ett rollspel för pc-spelare.
  • Räknar med påskrivet avtal med en av spelvärldens storförlag inom kort.


“Idag spelar det ingen roll om du tittar på mobil, pc eller konsol. Överallt finns spel från norden med på topplistorna”, säger Jonas Antonsson. I april 2015 lämnade han jobbet som mobilchef på Paradox Interactive för att grunda spelförlaget Raw Fury, tillsammans med den tidigare Paradox-producenten Gordon van Dyke.

Affärsidén är att finansiera små och udda spelproduktioner från framförallt nordiska utvecklare. Raw Fury finansieras i sin tur av en grupp icke-namngivna affärsänglar med koppling till den svenska spelindustrin.

 “De flesta spelutvecklare drömmer om att få göra ett eget spel. Nu sitter väldigt många i en position där de plötsligt har alla möjligheter till just det,” fortsätter Jonas Antonsson.

Ännu en avhoppare är producenten David Goldfarb, tidigare chefsdesigner för Dices storsäljande Battlefield-serie. I våras grundade han spelstudion Outsiders tillsammans med Ben Cousins, tidigare chef för spelstudion Easy i Stockholm och mobilbolaget DeNa. 

"För bara ett par år sedan var det nästan omöjligt för en liten studio att hitta pengar. Idag är läget det omvända."

“För bara ett par år sedan var det nästan omöjligt för en liten studio att hitta pengar. Idag är läget det omvända. Du har Kickstarter, det finns riskkapital och det finns en uppsjö förlag som är beredda att satsa även på mindre produktioner”säger Ben Cousins och pekar på svenska Paradox Interactive, som idag växer i rekordfart i huvudsak tack vare vågade satsningar på till synes udda spelkoncept.

LÄS ÄVEN: Efter megasuccén – Paradox Interactive slår alla rekord 

Outsiders var i vintras nära att ta in finansiering från ett icke-svenskt, icke-namngivet riskkapitalbolag. Istället valde grundarna den traditionella förlagsmodellen för sitt första projekt - ett rollspel som utvecklas för pc. Bolaget räknar med att presentera ett avtal med ett av spelbranschens storförlag inom kort.

“Tidigare var det svårt att förklara varför Stockholm var värt att satsa på. Det kom alltid en massa jobbiga frågor om långa semestrar och höga skatter. Men efter Dice, Mojang och Paradox så syns fördelarna med det pris man betalar för att utveckla här”, säger Ben Cousins.


3. Tommy Palm, tidigare King

Tommy Palm, tidigare King, driver numera bolaget Resolution Games. Foto: Evelina Carborn

  • Resolution Games grundades vintern 2015 av Tommy Palm, tidigare “games guru” på King och en av flera hjärnor bakom jättesuccén Candy Crush Saga.
  • Utvecklar spel enbart för virtual reality-plattformar som Oculus Rift och Samsung Gear VR.
  • Söker finansiering via riskkapital.

4. Alexander Ekvall, tidigare King

Alexander Ekvall arbetade tidigare med Candy Crush Saga på King. Foto: Joey Abrait

  • Tidigare ansvarig för mobilutvecklingen av Candy Crush Saga på King. Lämnade King under våren 2015 för att starta en ny, icke-namngiven mobilstudio.
  • Utvecklar mobilspel enligt free-to-play-modellen. “Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, säger Alexander Ekvall.
  • Finansieras av en icke-namngiven privat investerare. Behöver ta in mer kapital för att finansiera marknadsföring och lansering.

LÄS ÄVEN: King-chefen hoppar av, vill bli Sveriges nya mobiljätte

Efter fjolårets börsnotering har en rad avhopp även skett från speljätten King. Mest uppmärksammad är Tommy Palms nya virtual reality-studio Resolution Games. Som Di Digital nyligen kunde berätta har även Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner, nyligen lämnat bolaget. Hans sju man starka studio har satt ambitionsnivån högt: Målet är att bygga en mobilspelsjätte i paritet med King och finska Supercell.

 “Det lockade mig otroligt mycket att få jobba i ett litet och tight team igen. Man blir snabbrörlig och kan bryta ny mark.”, sa Alexander Ekvall till Di Digital tidigare under våren.


5. Joachim Klahr, tidigare King

  •  Joachim Klahr var tidigare senior game developer på King och har jobbat på spelserier som Candy Crush Saga Mobile och Bubble Witch Saga Mobile.
  • Mycket lite är känt om hans nya spelstudio Angelsware, som ska slå upp portarna under sommaren.

6. Josef Fares, tidigare Starbreeze

Josef Fares har grundat spelstudion Hazelight. Foto: Jack Mikrut

  • Filmregissören Josef Fares regisserade det kritikerrosade spelet Brothers, som utvecklades av svenska Starbreeze år 2013.
  • Hösten 2014 startade han den egna spelstudion Hazelight, vars ännu hemliga spel ska ges ut av speljätten Electronic Arts.
  • En av studions anställda är Tobias Möllstam, tidigare profilerad utvecklare på Mojang. Han blev därmed den förste Mojang-anställda att lämna bolaget efter försäljningen till Microsoft.  

Den vars skugga vilar tyngst över Stockholms spelscen är ändå Markus “Notch” Persson. Spelet Minecrafts medieskygge skapare drog in mer än 12 miljarder kronor när hans Mojang såldes till Microsoft i fjol. Hittills har branschens förhoppningar om att Markus Persson ska ta en aktiv roll som ängelinvesterare inte infriats. Trots det är det svårt att underskatta hans betydelse som inspirationskälla för de som hoppas gå i hans fotspår.

 “Det Markus bevisade var att sovrumskodaren kan bli miljardär. Men det handlar lika mycket om självständighet. För många är den drivkraften viktigare än pengarna”, säger Ben Cousins.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera