2014 blev en succé utan dess like för spelbolagen i den svenska huvudstaden. Försäljningen av Mojang till Microsoft och noteringen av King på New York-börsen inbringade miljarder till den svenska spelindustrin. Plötsligt blev många anställda i branschen miljonärer.
Strax innan årsskiftet släppte dessutom jättestudion Dice sitt Battlefield 4, en av de största svenska spelproduktionerna någonsin.
Framgångarna har gett blodad tand. På sistone har flera tunga namn hoppat av branschens etablerade arbetsgivare för att pröva lyckan med egna spelstudior. Och samtidigt som ett nytt kluster av spelutvecklare växer fram i Stockholms innerstad är tillgången på riskvilligt kapital större än någonsin.
“De flesta spelutvecklare drömmer om att få göra ett eget spel. Nu sitter väldigt många i en position där de plötsligt har alla möjligheter till just det.”
Här är avhopparna du behöver ha koll på
Di Digital listar sex nystartade spelföretag i Stockholm. Alla har grundats av avhoppare från något stadens största spelföretag.
1. Jonas Antonsson och Gordon van Dyke, tidigare Paradox Interactive
- Raw Fury grundades våren 2015 av Jonas Antonsson, tidigare mobilchef på Paradox Interactive samt Gordon van Dyke, tidigare producent och speldesigner på Paradox Interactive.
- Spelförlag med fokus på att finansiera små och udda spelkoncept med stor tillväxtpotential. Investerar mellan 25 000 euro och 500 000 euro per projekt.
- Studion backas upp av en grupp privata investerare med bakgrund i den nordiska spelindustrin.
2. Ben Cousins, tidigare Easy Studios och DeNA, David Goldfarb, tidigare Dice och Overkill
- Spelstudion Outsiders grundades våren 2015 av Ben Cousins, tidigare vd för spelstudion Easy och David Goldfarb, en av Sveriges mest meriterade spelproducenter och tidigare ansvarig för Dice:s miljonsäljande spelserie Battlefield.
- Fokus på större, relativt påkostade produktioner med grundarna som huvudproducenter och produktägare. Först ut är ett rollspel för pc-spelare.
- Räknar med påskrivet avtal med en av spelvärldens storförlag inom kort.
“Idag spelar det ingen roll om du tittar på mobil, pc eller konsol. Överallt finns spel från norden med på topplistorna”, säger Jonas Antonsson. I april 2015 lämnade han jobbet som mobilchef på Paradox Interactive för att grunda spelförlaget Raw Fury, tillsammans med den tidigare Paradox-producenten Gordon van Dyke.
Affärsidén är att finansiera små och udda spelproduktioner från framförallt nordiska utvecklare. Raw Fury finansieras i sin tur av en grupp icke-namngivna affärsänglar med koppling till den svenska spelindustrin.
“De flesta spelutvecklare drömmer om att få göra ett eget spel. Nu sitter väldigt många i en position där de plötsligt har alla möjligheter till just det,” fortsätter Jonas Antonsson.
Ännu en avhoppare är producenten David Goldfarb, tidigare chefsdesigner för Dices storsäljande Battlefield-serie. I våras grundade han spelstudion Outsiders tillsammans med Ben Cousins, tidigare chef för spelstudion Easy i Stockholm och mobilbolaget DeNa.
"För bara ett par år sedan var det nästan omöjligt för en liten studio att hitta pengar. Idag är läget det omvända."
“För bara ett par år sedan var det nästan omöjligt för en liten studio att hitta pengar. Idag är läget det omvända. Du har Kickstarter, det finns riskkapital och det finns en uppsjö förlag som är beredda att satsa även på mindre produktioner”säger Ben Cousins och pekar på svenska Paradox Interactive, som idag växer i rekordfart i huvudsak tack vare vågade satsningar på till synes udda spelkoncept.
LÄS ÄVEN: Efter megasuccén – Paradox Interactive slår alla rekord
Outsiders var i vintras nära att ta in finansiering från ett icke-svenskt, icke-namngivet riskkapitalbolag. Istället valde grundarna den traditionella förlagsmodellen för sitt första projekt - ett rollspel som utvecklas för pc. Bolaget räknar med att presentera ett avtal med ett av spelbranschens storförlag inom kort.
“Tidigare var det svårt att förklara varför Stockholm var värt att satsa på. Det kom alltid en massa jobbiga frågor om långa semestrar och höga skatter. Men efter Dice, Mojang och Paradox så syns fördelarna med det pris man betalar för att utveckla här”, säger Ben Cousins.
3. Tommy Palm, tidigare King
- Resolution Games grundades vintern 2015 av Tommy Palm, tidigare “games guru” på King och en av flera hjärnor bakom jättesuccén Candy Crush Saga.
- Utvecklar spel enbart för virtual reality-plattformar som Oculus Rift och Samsung Gear VR.
- Söker finansiering via riskkapital.
4. Alexander Ekvall, tidigare King
- Tidigare ansvarig för mobilutvecklingen av Candy Crush Saga på King. Lämnade King under våren 2015 för att starta en ny, icke-namngiven mobilstudio.
- Utvecklar mobilspel enligt free-to-play-modellen. “Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, säger Alexander Ekvall.
- Finansieras av en icke-namngiven privat investerare. Behöver ta in mer kapital för att finansiera marknadsföring och lansering.
LÄS ÄVEN: King-chefen hoppar av, vill bli Sveriges nya mobiljätte
Efter fjolårets börsnotering har en rad avhopp även skett från speljätten King. Mest uppmärksammad är Tommy Palms nya virtual reality-studio Resolution Games. Som Di Digital nyligen kunde berätta har även Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner, nyligen lämnat bolaget. Hans sju man starka studio har satt ambitionsnivån högt: Målet är att bygga en mobilspelsjätte i paritet med King och finska Supercell.
“Det lockade mig otroligt mycket att få jobba i ett litet och tight team igen. Man blir snabbrörlig och kan bryta ny mark.”, sa Alexander Ekvall till Di Digital tidigare under våren.
5. Joachim Klahr, tidigare King
- Joachim Klahr var tidigare senior game developer på King och har jobbat på spelserier som Candy Crush Saga Mobile och Bubble Witch Saga Mobile.
- Mycket lite är känt om hans nya spelstudio Angelsware, som ska slå upp portarna under sommaren.
6. Josef Fares, tidigare Starbreeze
- Filmregissören Josef Fares regisserade det kritikerrosade spelet Brothers, som utvecklades av svenska Starbreeze år 2013.
- Hösten 2014 startade han den egna spelstudion Hazelight, vars ännu hemliga spel ska ges ut av speljätten Electronic Arts.
- En av studions anställda är Tobias Möllstam, tidigare profilerad utvecklare på Mojang. Han blev därmed den förste Mojang-anställda att lämna bolaget efter försäljningen till Microsoft.
Den vars skugga vilar tyngst över Stockholms spelscen är ändå Markus “Notch” Persson. Spelet Minecrafts medieskygge skapare drog in mer än 12 miljarder kronor när hans Mojang såldes till Microsoft i fjol. Hittills har branschens förhoppningar om att Markus Persson ska ta en aktiv roll som ängelinvesterare inte infriats. Trots det är det svårt att underskatta hans betydelse som inspirationskälla för de som hoppas gå i hans fotspår.
“Det Markus bevisade var att sovrumskodaren kan bli miljardär. Men det handlar lika mycket om självständighet. För många är den drivkraften viktigare än pengarna”, säger Ben Cousins.