Annons

Startupgeneratorn Antler satsar på mångfald: ”Otroligt starka kandidater”

Av de 66 entreprenörerna som startade i januari har nästan hälften gått vidare i Antlers program.
Av de 66 entreprenörerna som startade i januari har nästan hälften gått vidare i Antlers program. Foto: Izabella Englund
14 grupper återstår i startupgeneratorn Antlers entreprenörsprogram. Bolagen uppvisar stor bredd och en ovanligt hög andel kvinnor finns representerade.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di har tidigare berättat om den nya startupgeneratorn Antler, som har ett entreprenörsprogram på fem månader och som fokuserar på talang i stället för affärsidé och medgrundare.

Antler skiljer sig också så till vida att antalet kvinnor som får ta del av riskkapital är fler än resultatet i Di Digitals årliga granskning av fjolårets investeringar i den svenska techbranschen.

Av de 66 entreprenörerna som startade i januari är nu 31 kvar, fördelat på 14 grupper. 11 av dessa har minst en kvinna med och 3 grupper består enbart av kvinnor.

”Våra kandidater är otroligt starka”, säger Oscar Sehlberg Westergård, partner på Antler, och fortsätter:

”Vi vill se att man har driv, glöd och vilja att bygga bolag. Att man har en stark problemlösningsförmåga, är uthållig, en bra lagspelare och öppen för att träffa medgrundare i programmet är också viktigt.”

Läs mer: Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik 

Utöver det vill Antler gärna se mångfald och att deltagarna har olika bakgrund. I vårens program kommer deltagarna från 25 länder och åldern varierar från cirka 25 till 50 år.

”I snitt har deltagarna tio års arbetslivserfarenhet. Ålder i sig är inte så viktigt, men vad man har med sig och vad man vill åstadkomma.”

Vad är det för bolag som har bildats efter gallringen?

”Det finns en stor bredd. Skyqraft är till exempel ett bolag som har en resurseffektiv och hållbar inspektion av kraftledningar med hjälp drönare och maskininlärning. Det är jättespännande. De har Sverige som första marknad.”

Pandeta är ett bolag med en innovativ datatjänst för att förbättra beslut kring fastighetsinvesteringar. Bolaget har England som första marknad.

Shamba hjälper lantbrukare i utvecklingsländer att få ett resurseffektivt sätt optimera fördelningen mat till sina djur, för att vara kostnadseffektiva och har Kenya som första land.

Malin Granlund, medgrundare och vd för Done, har deltagit i Antlers program.
Malin Granlund, medgrundare och vd för Done, har deltagit i Antlers program.

Done är en marknadsplats i form av en app, för tjänster med hantverkare. Appen kopplar ihop privatpersoner med hantverkare via videosamtal och har tagit fram en egen teknologi för att integrera videosamtal vid bokning. Sverige är första marknad.

Malin Granlund är medgrundare och vd för Done. Innan hon blev antagen till programmet på Antler jobbade hon inom marknadsföring, ekonomi, sälj och ledarskap. Hon har varit med och byggt upp organisationer och startups internationellt.

När hon kom till Antler i januari hade hon sagt upp sig från sitt jobb och visste inte vem hon skulle jobba med eller vad hon skulle starta för bolag.

”Antler var superbra på att hjälpa oss hitta en person som kompletterar de egna kompetenserna, men samtidigt utmanar på rätt sätt.”

Malin Granlunds medgrundare i Done är Alek Åström, en erfaren apputvecklare som kompletterade henne med sin tekniska kunskap.  

”Tillit är viktigt för att ta in någon i ditt hem. Vi har kollat certifieringar, gjort intervjuer, tagit in experthjälp och tagit referenser från tidigare kunder.”  

På bara två veckor byggde Malin Granlund och Alek Åström en hemsida och skaffade kunder och hantverkare.

”Vårt mål är att äga hela processen, från att hitta en hantverkare till att jobbet är utfört. Nu har vi 25 företag som vill ta emot kunder.”

Varje grupp som är kvar i programmet har fått en första investering i form av 1 miljon kronor, i utbyte mot 12 procent av aktierna i bolaget.

Nästa utmaning för Malin Granlund och Alek Åström väntar den 12 juni. Då är det demodag på Antler och 400 investerare från Norden och Europa är inbjudna. Syftet är att grupperna ska få offentliggöra och presentera sina företag och få rätt kontakter och förutsättningar. Det blir en första extern investeringsrunda.

”Vi har som mål att ta in 2-4 miljoner kronor, pengar som kommer att gå till att utveckla en ännu bättre tjänst och teknisk plattform. Redan den 6 maj kommer dock vår app att finnas i App Store”, avslöjar Malin Granlund.

Efter den 12 juni är bolagen en del av Antlers globala alumni-nätverk, men får bygga vidare på sina egna verksamheter själva.

”Vi har lyckats få fram 14 starka team och intresset är stort för programmet. Vi är mitt uppe i rekryteringsprocessen till höstens program”, säger Oscar Sehlberg Westergård.

Läs mer: Startup-generatorn Antler jagar talanger i Singapore och Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies