Hoppa till innehållet

Startupgrundaren utmanar Wework med ”halverad hyra” i nytt jättekontor

Startupbolaget Workaround, med dotterbolaget Stayaround, utmanar Wework med ett nytt coworking-kontor på 15000 kvadratmeter i gamla KPMG-huset intill Sheraton. ”Hos oss är det alltid halva hyran”, säger grundaren Andreas Broryd.

Andreas Broryd, medgrundare på Workaround.
Andreas Broryd, medgrundare på Workaround.

Coronakrisen har vänt upp och ner på kontorsmarknaden i Stockholm. Nu kräver många storföretag kraftiga hyresrabatter – medan små bolag säger upp sina hyresavtal hos olika kontorshotell. 

Ett exempel, som Di Digital just rapporterat om, är startuphuben Sup46 som just lämnat coworkingjätten Weworks lokaler efter bara tio månader. De flyttar nu in i ett nytt innovationshus som kallas ”Tegelbacken”, intill Sheraton Hotel i Stockholm.

Vi hoppas även locka Voi som sitter i en av våra andra lokaler.

”Officiellt börjar bolagen flytta in den första juni, men Sup46 fick tjuvstarta lite”, säger Andreas Broryd, vd och medgrundare för Workaround som står för uthyrningen.

Innovationshuset har även lockat namnkunniga startupsatsningar som Volumental, Colive och Lexplore, som alla flyttar in de kommande veckorna. 

”Vi hoppas även locka Voi som sitter i en av våra andra lokaler”, säger grundaren Andreas Broryd.

Startupbolaget Workaround grundades 2015 och affärsidén gick till en början ut på att skapa en digital plattform för flexibla korttidskontrakt på kontorsplatser, ett slags Airbnb för kontor. Sedan dess har man även börjat förmedla längre och större kontrakt. Totalt genomfördes drygt 600 förmedlingar bara under 2019.

Vi är nu en av Stockholms fyra största aktörer på co-wokingmarknaden.

Läs mer: Workaround växer så det knakar

För några år sedan startade man ett dotterbolag, Stayaround, med egna coworkingytor inredda i kontor som stod inför stora omgörningar, som helrenoveringar eller rivningar. Idag har man åtta lokaler i och kring Stockholm på totalt 30 000 kvadratmeter. 

”Vi är nu en av Stockholms fyra största aktörer på coworking-marknaden”, säger Andreas Broryd.

Kronan på verket blir nu alltså ”Tegelbacken” på Tegelbacken 4 intill Sharaton Hotel. Byggnaden är åtta våningar, 15 000 kvadratmeter stor och ägs av Skanska som låtit den stå tom i över ett år. Nu har byggnaden tagits över av Stayaround, som raskt inrett det som ett coworkingkontor och ska hyra ut kontorsyta i minst 18 månader, innan byggnaden rivs.

”Vi började förhandla med Skanska för en dryg månad sedan och nu är allt klart. Vi har redan fyllt en våning och märker att det finns en stor efterfrågan på billiga coworking-ytor med korta kontrakt”, säger grundaren Andreas Broryd.

Byggnaden har café på bottenplan och en kungsbalkong längst upp. Grundaren Andreas Broryd hävdar att hyran är ungefär hälften så mycket som på de andra kontorshotellen i city.

”Vi tar mellan 3000 och 5500 kronor per person och månad. Egna kontor kostar cirka 10000 kronor per månad för ett litet rum med plats för 2-3 personer”, säger han. 

I hyran ingår allt kaffe, internet, städning, mötesrum och ett sammanhang med andra bolag. På bottenvåningen finns event- och konferenslokaler som kan hyras. 

Workaround och dess dotterbolag omsatte cirka 40 miljoner kronor i fjol, med en knapp förlust, enligt preliminära siffror från vd:n. I år spår man en kraftig tillväxt, viruskrisen till trots. 

”Vi lider ju också av coronaeffekten. Vår målgrupp är småföretagare som just nu jobbar vid köksbordet. Men vi märker ändå att många söker sig till oss. Jag tror vi omsätter 50 miljoner kronor i år, med ett resultat kring nollan. Vi är en startup med en i grunden lönsam affär”, säger Andreas Broryd.

Hur ser kontorsmarknaden ut från din horisont? 

”Det är ju hårda tongångar med hyresgäster som vill ha rabatter på 50–70 procent. Min bild är att många kontor har stått tomma fram tills för någon vecka sedan. Men nu börjar folk komma tillbaka. Många märker att det funkar att jobba hemifrån, men börjar även sakna ett sammanhang efter ett tag. Sammanfattningsvis tror jag att många företag kommer att välja kortare hyreskontrakt i närtid för att hantera den allmänna osäkerheten.”

Kommer fler att jobba hemma även efter krisen? 

”Jag tror i alla fall synen på kontor har förändrats. Vi märker att även bolag med över 25 anställda tycks kunna vänta in i det sista med att välja nytt kontor. Det är inte längre en katastrof om folk måste jobba hemifrån. Och det är inte längre en självklarhet att alla måste få plats på ett och samma kontor samtidigt. Så ja, jag tror att det kommer vara ännu färre på kontoret än vad det var innan krisen. Och beläggningen på ett normalt kontor var cirka 40 procent innan krisen. Det finns stora möjligheter att tighta till kontorsytan nu.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera