Annons

Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt

Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun, vittnar om att det läggs större krav på henne än på manliga grundare.
Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun, vittnar om att det läggs större krav på henne än på manliga grundare. Foto: Jesper Frisk
Misstro, negligering och en försiktig optimism. Di Digital har intervjuat fyra kvinnliga  startupgrundare om svårigheterna att resa kapital i den mansdominerade techbranschen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att vara kvinna, techentreprenör och lyckas ta in pengar från riskkapitalister är inte alltid en enkel ekvation.

Di Digital har intervjuat fyra kvinnor som valt att grunda techbolag tillsammans med andra kvinnor eller som står som ensamma grundare. De tog alla in riskkapital i fjol och berättar om blandade upplevelser i mötet med investeringsteam – som i 86 procent av fallen är män.

”Jag upplever att jag ses som en kvinna i första hand och inte som entreprenör. Att jag är tvungen att bevisa mig eftersom ingen tror på kapaciteten jag besitter som företagare”, säger Bonnie Roupé. Hon är grundare av bolaget och gravidappen Bonzun (NTL) som slagit stort på marknaden i Kina.

Läs mer: Mindre än 1 procent av riskkapitalet går till kvinnliga entreprenörer 

Di Digitals granskning visar att av över 11 miljarder kronor går enbart en bråkdel till bolag med enbart kvinnliga grundare.

Flera av de grundare Di Digital pratat med vittnar om att kvinnor osynliggörs i stor utsträckning inom branschen. Ofta är de ensamma bland männen på styrelsemötena. 

Erfarenheterna skiljer sig åt. Träningsappen Swiftrs medgrundare Johanna Sjögren säger att hon personligen inte kommit i kontakt med negativa upplevelser i samband med att just ta in kapital i bolaget. 

Jag upplever att jag ses som en kvinna i första hand och inte som entreprenör. 

En förklaring tror hon kan vara att Swiftr (NTL) är en produkt som riktar sig till både män och kvinnor.

”Vi har en väldigt könlös produkt som alla kan relatera till. Men jag har hört talas om andra kvinnor som söker kapital och presenterar en produkt som de – oftast manliga – investerarna inte förstår sig på. Det kan innebära en svårighet.”

Johanna Sjögren och Fanny Sjöström är grundare av träningsappen Swiftr.

Uppfattningen delas av flera kvinnor. Även bokningstjänsten Bookatreats (NTL) grundare Malin Eduards vittnar om komplikationer som uppstår på grund av att tjänstens initiala målgrupp är kvinnor.

”Då behöver man lägga mer tid på att förklara sin pitch. Du måste tydligt visa vad du kan om konsumentbeteende och exakt hur pengarna ska spenderas.”

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig" 

Och kvinnor blir tuffare granskade i karriären och har mindre utrymme för att göra misstag, enligt Malin Eduards. Hon upplever dock inte att hennes könstillhörighet har satt krokben för chanserna till investeringar i bolaget. 

”Många investerare tycker att det är positivt med kvinnliga entreprenörer, speciellt inom techindustrin. Det finns säkert lika mycket motstånd som medvind.”

Många investerare tycker att det är positivt med kvinnliga entreprenörer, speciellt inom techindustrin.

Bonnie Roupé är dock av en annan åsikt. Hon tror att det från ett utomstående perspektiv kan vara gynnsamt med en manlig medgrundare och att det ökar möjligheten att ta in kapital.

”I Kina anställde jag faktiskt en general manager som inte var särskilt kompetent men som såg kompetent ut. Han fick synas utåt medan jag pratade om mjuka värden”, säger hon och fortsätter:

”Jag har också fått rådet att inte ta in en kvinnlig styrelseordförande. Det har jag inte följt.”

Missa inte: Startup Stories med Bonnie Roupé: ”Kinesiska jättarna öppnar upp ett stort nätverk”

Men trots den fortsatt ojämna könsfördelningen bland techgrundarna – finns det hopp för framtidens kvinnor?

Martina Klingvall, grundare av den digitala mobiloperatören Telness (NTL), vill tro det.

”Jag upplever att många investerare förstår fördelarna med att ha en diversifierad portfölj och att även ha investeringar med kvinnliga grundare. Och tjejer behöver bli bättre på att ta större risker. Vi kan tendera att inte tro tillräckligt på oss själva, även fast vi tror på våra idéer”, säger hon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies