Hoppa till innehållet

Startuphubben lämnar Wework – flyttar till nytt budgetkontor

Startuphubben Sup46, som samlar dussintals unga startupbolag, lämnar coworkningjätten Weworks lokaler efter bara tio månader. Nya kontoret är innovationshuset Tegelbacken intill Sheraton Stockholm. ”Våra medlemsbolag halverar hyran”, säger vd:n Sebastian Fuchs.

Weworks lokaler på på Regeringsgatan 29 i Stockholm, startuphubben Sup46:s vd Sebastian Fuchs och de nya lokalerna på Tegelbacken 4.
Weworks lokaler på på Regeringsgatan 29 i Stockholm, startuphubben Sup46:s vd Sebastian Fuchs och de nya lokalerna på Tegelbacken 4.

För ett år sedan kunde Di Digital rapportera att startuphuben Sup46 skulle flytta in i coworkingjätten Weworks splitternya lokaler på Regeringsgatan 29 i Stockholm. Flytten skedde i juli 2019 och innebar att Sup46:s ledning, och merparten av de 60-tal unga startupbolag som då hyrde kontorsyta genom dem, satte sig i Weworks nya lokaler. Området var redan lite av ett techkluster, med Microsoft, Spotify och Epicenter på nära håll.

Tanken var att Sup46 skulle fortsätta att hålla mängder av evenemang för att stötta och sammanföra Stockholms unga techentreprenörer. Men enligt Sup46:s vd och medgrundare Sebastian Fuchs blev det inte riktigt som man tänkt sig.

”Våra gamla lokaler var öppna för gäster och vi hade hundratals evenemang varje år, som vi gjorde på vårt sätt. Weworks lokaler är ju fantastiska, men det gick inte att ha mer än några evenemang per månad”, säger han. 

Nu lämnar Sup46 alltså Wework efter bara tio månader. De nya lokalerna ligger i det gamla Skandiahuset på Tegelbacken 4a, väg i vägg med Sheraton Hotel. Det påminner mer om de centralt belägna rivningskontrakt som Sup46 har för vana att sitta i. 

”Vi får 1000 kvadratmeter en halv trappa upp från entréplan, tre minuter från Centralstation. Här kan vi vara oss själva och våra bolag kan i många fall halvera sin hyra”, säger vd Sebastian Fuchs.

Läs mer: Softbank gör reträtt – Wework-grundaren förlorar sin miljardärstatus

Byggnaden går nu under namnet ”Tegelbacken” och drivs som ett slags innovationshus av ett dotterbolag till Workaround, som är ett slags Airbnb för kontor. På senaste tiden har Workaround även börjat inreda och hyra ut coworking-ytor i kontor som står inför kraftiga omgörningar inom några år. 

”De här lokalerna är perfekta för våra behov. Vi kommer kunna erbjuda kontorsyta för 100 personer, organisera olika typer av evenemang och även välkomna personer som vill besöka caféet och jobba över dagen”, säger Sebastian Fuchs.

Sup46, vars namn står för Start-Up People of Sweden, startades 2013 och har blivit en etablerad hubb på Stockholms techscen. Under tiden man suttit i Weworks lokaler har dock antalet medlemmar minskat från ett 60-tal till 35 bolag. 

”Många bolag har vuxit upp och gått vidare andra lokaler. Men det är många som ansöker om medlemskap just nu, så antalet kan öka igen. Vi blir 30 personer från början, med gott om utrymme att växa”, säger Sebastian Fuchs.

Han betonar även att Sup46 det senaste året stöpt om sin affärsidé från uthyrning av kontorsyta till medlemskap. 

”Vi lägger krutet på det vi är bäst på, nämligen att sammanföra spännande människor, arrangera evenemang, nätverksträffar och hjälpa entreprenörer komma i kontakt med investerare, kunder och andra likasinnade. Satsar vi på innehållet i medlemskapet så kan vi dessutom stödja fler entreprenörer, var dom än befinner sig”, säger vd Sebastian Fuchs.

Läs mer: De utmanar Wework med ”halverad hyra” i nytt jättekontor

Andreas Broryd, medgrundare på Workaround, och kontoret på Tegelbacken 4a.
Andreas Broryd, medgrundare på Workaround, och kontoret på Tegelbacken 4a.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera