Hoppa till innehållet

Startupinvesteraren: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant”

Till vardags jobbar Sara Resvik med att hitta nya startupbolag att investera i för riskkapitalbolaget Industrifondens räkning. ”Ungefär 1 av 100 bolag passerar nålsögat”, säger hon inför finalen av Di Startup Tour.

Sara Resvik, investerare på Industrifonden.
Sara Resvik, investerare på Industrifonden.Foto: Joey Abrait

En av medlemmarna i riskkapitaljuryn som är med och korar vinnaren av Di Digital Startup Tour 2018 är Sara Resvik. Till vardags är hon investment manager på Industrifonden. Hos de pitchande bolagen i finalen vill hon se ”mycket energi, en global ambition och en riktig hög innovationshöjd”, säger hon.

”Skala bort allt fluff i er pitch. Försök vara konkreta med vilket problem ni löser och hur ni gör det och visa mätetal på hur långt ni har kommit”, är hennes råd till bolagen som tävlar.

Läs även: De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour 

Sara Resviks jobb innebär dels att hon arbetar med Industrifondens portföljbolag och dels att hon letar nya investeringar. Varje månad träffar hon personligen 10-30 nya bolag.

”Totalt på Industrifonden träffar vi flera hundra bolag om året och vi gör en handfull nya investeringar. Så det är ungefär 1 av 100 bolag som passerar nålsögat”, säger hon.

Den kanske enskilt viktigaste faktorn de bedömer efter är teamet bakom bolagen.

”Den här branschen handlar så otroligt mycket om människor. Det gäller att hitta rätt entreprenörer för att investeringen ska bli framgångsrik. Man kommer att sitta i samma båt i 5-10 år framåt och det är viktigt att ha samma mål, långsiktighet, driv och ambition”, säger hon.

Vad vill ni se i teamen?

”Grundarteamet ska ha det där lilla extra. Det kan röra sig om insikter eller erfarenheter från en bransch som är trasig på olika sätt och som man vill fixa. Sedan ska de komplettera varandra väl, vara drivna, lära sig snabbt och vara passionerade kring vad de gör.”

Hon tycker att det bästa är om grundarteamet består av en kombination av insiders och outsiders från branschen som bolaget vill förändra. Då får man både en förståelse för dynamiken i branschen och kan tänka nytt.

Som exempel på ett mångsidigt team tar hon upp DPOrganizer, ett startupbolag specialiserat på GDPR-verktyg som hon själv har investerat i för Industrifondens räkning. Grundaren är jurist och jobbade med dataskydd innan han slog sig ihop med en teknikchef, en säljare och en UX-designer. 

Hur kan man som entreprenör förbättra sina chanser att fånga ett riskkapitalbolags intresse?

”Prata med andra duktiga entreprenörer som redan har tagit in riskkapital. Jag upplever ekosystemet kring startups som väldigt inkluderande och att många entreprenörer och investerare är frikostiga med råd och tips. Så sitt inte hemma på kammaren, gå ut och berätta om din idé. För det är bara exekvering det kommer att handla om.”

Vad kan få er att avstå från en investering även om mycket annat med bolaget verkar intressant?

”Marknaden måste vara tillräckligt stor. Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant. Och om det kommer ett team som ska bygga ett mjukvarubolag som saknar en teknikchef så är risken också stor att jag tackar nej, för det är en såpass viktig kompetens.”

Det är också viktigt att inte underskatta sina konkurrenter, säger hon:

”För sådana finns det alltid, även om det så är Excel-ark eller konsulter. På något sätt löser antagligen användarna problemet i dag, även om det är tid- eller kostnadskrävande.”

Sara Resvik tycker att den svenska startupscenen har utvecklats ”väldigt positivt” de senaste åren, bland annat på grund av de många bolagsförsäljningar och börsnoteringar som har skett.

”Det finns fler affärsänglar än någonsin och många grymt duktiga människor. Sverige är på många sätt ett bra land för att bygga bolag, även om det fortfarande finns mycket att förbättra”, säger hon och fortsätter:

”Dessutom har jag märkt ett större intresse från internationella investerare. Det är en positiv utveckling. Jag får propåer varje vecka från internationella investerare som är intresserade av svenska bolag.”

Antalet kvinnliga grundare i den svenska techscenen är lågt visar Di Digitals återkommande granskningar. Ser du någon ändring på den fronten?

”Tyvärr ser jag ingen förbättring. Jag tror det är ungefär på samma nivå som när jag började för tre år sedan. Men jag ser många bra initiativ som jag hoppas kommer att göra att vi snart får se fler kvinnliga grundare.” 

Sara Resvik är en av investerarna som sitter i juryn på Di Startup Tour-finalen den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Läs mer om eventet och hämta din biljett här. 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera