Annons

Startups ska rädda fordonsjättarna

München – Billtillverkarna slåss för att konkurrera om kundernas allt högre krav på teknisk utveckling. För att möta detta tar de stora drakarna i Tyskland alltmer hjälp av startups.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mitt i tyska bilindustrins hjärta, Bayern, pågår flera projekt som sammanflätar innovation, startups, universitet, forskning, stora investeringar och Tysklands fordonsjättar.

BMW, Audi och MAN har sina huvudkontor i Bayern och omkring 1 100 underleverantörer till bilindustrin har sina säten i delstaten. 

De stora organisationerna, med sammanlagt hundratusentals anställda, är naturligt trögjobbade i beslutskedjan, samtidigt som behovet av innovation inom flera affärsområden är enormt. 

Tech-bolag i tidigt skede står ofta för motsatsen: Beslutskedjan är kort, bolagen är snabbfotade och tillgång till nya idéer är stor.

Varje år antas hundratals startupbolag, från världens alla hörn, i ett tiotal accelerator- eller samarbetsprogram som fordonsindustrin samarbetar med i München.

Ett av startup-projekten är Unternehmentum som, i sann tysk regi, har formaliserat hur innovation ska tas om hand genom ett utarbetat och heltäckande 24-stegsprogram som går från idé till börsnotering för bolag som antas i acceleratorn. 

”Det speciella med vårt center är att vi kombinerar styrkan i högskolan, startup-ekosystemet och industrin. Vi bygger broar mellan innovatörer, investerare och stora bolag”, säger Helmut Schönenberger, vd för Unternehmentum.

Unternehmentum backas av Tysklands rikaste kvinna: Susanne Klatten, dotter och arvtagerska till tyska industrimagnaten Herbert Quandt. Susanne Klatten äger, bland annat, cirka 20 procent av BMW och är god för nästan 21 miljarder dollar enligt Forbes.

”I Sverige har ni Wallenberg, vi har Klatten. Hon är min chef och hon är hängiven till att ta fram nästa generation av entreprenörer och innovatörer”, säger Helmut Schönenberger.

Susanne Klatten.

Med 240 anställda och tillgång till 3 000 studenter årligen från Tysklands främsta tekniska högskola, kan Unternehmentum starta ett tech-bolag i veckan. 

Programmet har tillgång till den senaste tekniken för att utveckla både mjukvara och hårdvara under ett tak. Unternehmentum har även en egen riskkapitaldel med en fond på 110 miljoner euro, motsvarande 1150 miljoner kronor, som kan investeras i startup-bolag i programmet.

Unternehmentums lokaler vid Münchens tekniska högskola.

Det innebär att man levererar resultat. Undernehmentum står för 10 procent av transaktionerna inom tech-sektorn i Tyskland. Från programmet kommer det ut femtio techbolag som värderas i miljardklassen och som tillsammans tar in en kvarts miljard euros i investeringar, varje år.

Fordonsindustrin söker en stor bredd av bolag. Det kan handla om produktutveckling, såsom AI och självkörande bilar, marknadsföring eller försäljning. Genom den specifika satsningen, Digital Hub, fostras bolag för att möta fordonsindustrins nya behov.

”Vi är ganska bra på industriella applikationer och produkter. Digital hub är den officiella, nationella, digitala hubben för mobilitetsindustrin. Vi har alla de stora; BMW, Daimler, Volkswagen, MAN, som partners”, säger Helmut Schönenberger på Unternehmentum.

Helmut Schönenberger, vd på Unternehmentum.

Samåkningstjänsten RideBee, parkeringstjänsten ParkHere och Maiot, som utvecklat en digital plattform som kan förutspå behovet av service hos fordon, är några av exemplen på projekt som är sprungna ur Unternehmentum.

Flera fordonstillverkare som Di Digital pratat med pekar på att allt mer resurser läggs på att hitta nya affärsmodeller som inte förutsätter ägandet av en bil, inte minst i och med att mobilitetstjänster som Uber har förändrat konsumenternas syn på transporter vilket lett till att fordonstillverkarna måste bli mer än bara tillverkare av bilar.

Ett exempel är Mercedes Benz investering i den tyska Uberutmanaren Mytaxi eller BMW:s bildelnings- och taxitjänst Reachnow, som lanserades i Kina i slutet av förra året. 

Utöver program som Unternehmentum har biltillverkarna också accelerator- och samarbetsprogram som utförs i egen regi. Programmen dammsuger den globala marknaden för att hitta talang. 

Volkswagen, världens största biltillverkare 2017 med huvudsäte i Wolfsburg, driver flera program för startups. Bland annat har man en AI-satsning på plats i Bayern och samarbetsprogrammet Ideation Hub.

Även lastbilstillverkaren MAN, som ingår i Volkswagenkoncernen, startade under förra året ett eget program för att ta hjälp av startup-bolag.

”Vi har våra egna innovationer, det är ingen brist på dem, men vi tycker att det finns intressanta lösningar utanför huset som vi kan använda oss av. Vi vill vara medvetna om hur världen ser ut i morgon och hur vi kan förbättra vår affär, då är startup-bolag ett bra verktyg för oss”, säger Florian Stehbeck, som ansvarar för MAN:s samarbetsprogram för startup-bolag.

BMW har genom sitt projekt BMW Startup Garage, som startades 2015, fått in flera nya innovationer i jakten på ny teknik och nya idéer. 

”Genom BMW Startup Garage har vi möjlighet att få tillgång till potentialen hos särskilt innovativa startupbolag i ett tidigt skede som skräddarsys för våra behov”, säger Bernhard Schambeck, chef för BMW Startup Garage.

Främst har BMW letat efter bolag för produktutveckling, men under 2018 breddades sökandet till att även inkludera startupbolag inom flera delar av BMW:s organisation såsom fintech, försäljning och marknadsföring. 

Skulle startupbolaget passa in i BMW:s organisation och dessutom bidra med intäkter, så investerar BMW i bolaget genom riskkapitaldelen BMW Ventures.

”Vi letar efter startupbolag som bidra på ett betydande sätt till våra innovationsmål. Det handlar om startupbolag med innovativa idéer som vi inte tänkt på än eller bolag som kan lösa existerande problem som våra ingenjörer eller underleverantörer inte löst ännu”, säger Bernhard Schambeck.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies