Hoppa till innehållet

Statliga stödmiljoner till Zennströms duschbolag

Energimyndigheten gör som riskkapitalet och skickar över 20 miljoner kronor till Malmöföretaget Orbital Systems. Nu kan bolaget fortsätta utveckla ”duscharnas Tesla”.

Orbital Systems vd Mehrdad Mahdjoubi under Sthlm Tech Fest i september.
Orbital Systems vd Mehrdad Mahdjoubi under Sthlm Tech Fest i september.Foto: Patrik Olsson

Orbital Systems (NTL) utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet.

Affärsidén har lockat riskkapitalister med Skypegrundaren Niklas Zennström i spetsen att stoppa in minst 80 miljoner kronor i bolaget. Även Oriflame-familjen af Jochnick och det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture har investerat i bolaget som skapat vad som kallats för ”duscharnas Tesla”.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Nu hänger statliga Energimyndigheten på kapitalet och ger Orbital ett utvecklingsstöd på 20,6 miljoner kronor.

”Deras duschar är mycket energieffektiva i jämförelse med konventionella duschar”, förklarar Markus Berglund, affärsutvecklare på myndigheten, investeringen.

Den primära anledningen till stödet är att bidra till en långsiktig omställning av energisystemet.

Energimyndigheten ska stötta bolag med affärsmodeller som kan bidra till energieffektivisering eller en ökning av förnybar energi. Sedan 2006 har närmare 90 bolag, bland andra First North-bolag som Saltx, Heliospectra och Powercell, fått dela på 650 miljoner kronor.

”Det är ett relativt stort stöd som gått till det här företaget”, säger Markus Berglund om Orbitals 20 Mkr.

Orbital ska använda pengarna för att vidareutveckla sitt duschsystem och sänka tilllverkningskostnaden.

”Detta är en riktigt bra början på vår vision om att skapa ett paradigmskifte i hur vi människor använder vatten”, kommenterar Orbitals vd Mehrdad Mahdjoubi i ett pressmeddelande.

Orbital Systems omsatte 1 Mkr 2015 och gjorde en förlust på 18 Mkr. Bolaget har vuxit snabbt och ska enligt planen få i gång volymförsäljningen under slutet av detta år.

Myndighetens stöd är ett specialdesignat bidrag. Efter tre gratisår ska bolaget betala en royalty till Energimyndigheten på 3 procent av omsättningen. Royaltyn ska betalas antingen i tio år eller tills 120 procent av bidraget är återbetalat.

”Vi stöder inte företag för att få finansiell avkastning, utan för att bidra till en långsiktig omställning av energisystemet”, säger Markus Berglund.

Läs mer: Zennström: ”Om vi inte agerar nu kommer vi se en eko-kollaps”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera