Hoppa till innehållet

Stefan Holm investerar i Lego-bolaget Brixtar

Den tidigare höjdhoppsstjärnan Stefan Holm investerar i Umeåbolaget Brixtar, ett forum för Lego-entusiaster. ”Jag tror på idén och på gänget bakom”, säger Stefan Holm i ett pressmeddelande. 

OS-medaljören och Lego-fantasten Stefan Holm.
OS-medaljören och Lego-fantasten Stefan Holm.Foto: Tommy Andersson

Brixtar är ett nytt socialt forum för Lego-entusiaster i alla åldrar som låter användarna visa upp sina kreationer. Umeå-bolaget grundades av Jonathan Jehander och Martin Krosstedt och appen släpptes i november. 

På onsdagen meddelade Brixtar att den tidigare höjdhoppsstjärnan och Lego-entusiasten Stefan Holm går in som ny delägare i bolaget. 

”Det är egentligen bara när jag bygger Lego eller läser en bok som jag kan slappna av och släppa allt annat”, säger Stefan Holm i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Legomiljoner in i svenska exportsuccén Tacton

Sedan tidigare har investmentbolaget Fort Knox investerat i Brixtar, som även får stöd av företagsinkubatorn Uminova Innovation. 

Brixtar låter även användarna registrera sitt Lego-bibliotek i appen vilket gör det möjligt att se vad man kan bygga med de bitar man har hemma. 

”Förut blev man helt knäckt när man såg alla häftiga byggen på nätet och tänkte: ”Det där kan jag aldrig bygga”. Men här kan man se hur man gör också! Jag tror på idén och jag gillar gänget bakom”, säger Stefan Holm. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera