Hoppa till innehållet

Stefan Persson tröttnade på segt nät – bjöd brittiska byn på bredband

H&M:s ordförande tröttnade på det sega sega nätet på engelska landsbygden. Då grävde hans bolag kabeldiket till traktens nya uppkoppling. ”Utan deras hjälp hade vi aldrig fått bredband i vår by”, säger en boende i området. 

H&M:s ordförande Stefan Persson är börsjättens största ägare.
H&M:s ordförande Stefan Persson är börsjättens största ägare.Foto: Sammy Steen

I grevskapet Wiltshire, två timmar väster om London, äger H&M:s storägare, ordförande och tidigare vd Stefan Persson ett gods. Och inte bara ett gods.

I byn Ramsbury äger han också ett bryggeri, en restaurang, en pub och ett hotell.

Den idylliska bygden har dock saknat en sak: bredband.

Det vill Stefan Persson nu åtgärda. Enligt The Telegraph bad mångmiljardären först telekomjätten BT om en offert. Att anlägga ett snabbare nät i byn skulle kosta 1,9 miljoner kronor.

Då bestämde sig Stefan Persson för att utföra arbetet själv. Eller rättare sagt bad han sina medarbetare inom Ramsbury Estates fatta spaden.

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne

Bolagets anställda grävde under två veckor ett tre kilometer långt dike för att göra plats åt kabeln. Det kapade kostnaden för projektet med omkring hälften.

Och det är inte bara Stefan Persson som gynnas av den snabbare uppkopplingen.

”Utan Ramsbury-godset hade vi aldrig kommit hit. Utan deras hjälp hade vi aldrig fått bredband i vår by”, säger Nick Swan, som bor i närliggande Axford, till The Telegraph.

I slutet av mars beräknas 77 hushåll i området kunna surfa på en snabbare uppkoppling än tidigare. Varje hushåll får efter insatsen betala drygt 6 000 kronor för installationen.

Ramsbury har givit namn åt Stefan Perssons ägarbolag Ramsbury Invest. Därigenom äger han 39 procent av aktierna i H&M till ett värde av 105 miljarder kronor, enligt ägartjänsten Holdings.

Läs mer: Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera