Hoppa till innehållet

Stegrande tillväxt för Horsemeup – tar in nya ägare

Nätbutiken Horsemeup från Västra Frölunda fortsätter att växa snabbt och spår lönsamhet redan nästa år. Nu tar bolaget in 11 miljoner kronor från bland andra Backing Minds och Hemfridsgrundaren Monica Lindstedt.

Horsemeups grundare Monica Sjösvärd med storägarna Susanne Najafi och Sarra Wimmercranz från Backing Minds.
Horsemeups grundare Monica Sjösvärd med storägarna Susanne Najafi och Sarra Wimmercranz från Backing Minds.Foto: Sara Mac Key

Fem miljarder kronor. Så mycket är marknaden för hästprodukter värd i Sverige, enligt Horsemeups grundare Monica Sjösvärd.

Hon startade nätbutiken Horsemeup 2012 för att ta en del av den kakan – och utmana en bransch som fortfarande kretsar kring fysiska butiker och mässor.

I dag säger sig bolaget ha ”Nordens största sortiment för ryttare och hästar” med 180.000 produkter från mer än 120 varumärken på nätet och i butiken, som är belägen i Västra Frölunda i Göteborg.

”Fördelen med oss är att vi har allt för ryttaren, hästen och stallet. Hästfolk lägger mycket tid på sin sport och har inte tid att åka runt i bilen och leta efter grejer i olika butiker”, säger hon.

Under 2017 växte Horsemeup (NTL) med närmare 50 procent till en omsättning på 14,5 miljoner kronor. Resultatet landade på -2,3 Mkr.

”Vi forstätter att expandera och satsar på ridsporten. Vi tror på en tillväxt på över 50 procent i år och ska bli lönsamma 2019”, säger Monica Sjösvärd, som själv är dressyrryttarinna och hästägare sen barnsben.

Läs mer: Höjdarnas nätverk göder den svenska techsuccén

För att lyckas tar bolaget nu in 11 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av riskkapitalbolaget och storägaren Backing Minds (NTL), om grundats av e-handelsentreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.

”Ridsport är Sveriges näst största sport och var tredje svensk har kontakt med hästar. En stor obekvämlighetsfaktor i befintlig retail, i kombination med hög kundpassion, höga snittordervärden och låga returgrader, gör ridsporten till en perfekt e-handelskategori. Det finns en stor lucka, framförallt inom premiumsegmentet, och vi tror att Horsemeup kan fylla den,” säger Sara Wimmercranz.

Monica Lindstedt, grundaren bakom Metro- och Hemfrid.
Monica Lindstedt, grundaren bakom Metro- och Hemfrid.Foto: Claes-Göran Flinck

Backing Minds mål är som bekant att satsa på underinvesterade områden som andra missar. Men i denna runda har de lyckas väl med att få med sig en rad andra investerare.

Med på tåget är Metro- och Hemfridsgrundaren Monica Lindstedt, e-handelsprofilen Rikard Westerberg, Almi Invest (NTL), Nordstjernans vd Tomas Billing och investmentbolaget Gavia, som tidigare var storägare i Mat.se som såldes till Axfood för ett drygt år sedan.

Läs mer: E-handeln tynger Axfood – aktien rasar 

Horsemeup finns i dag i Sverige, Norge och Danmark och ska inom kort smyglansera i Finland och Storbritannien.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera