Fem miljarder kronor. Så mycket är marknaden för hästprodukter värd i Sverige, enligt Horsemeups grundare Monica Sjösvärd.
Hon startade nätbutiken Horsemeup 2012 för att ta en del av den kakan – och utmana en bransch som fortfarande kretsar kring fysiska butiker och mässor.
I dag säger sig bolaget ha ”Nordens största sortiment för ryttare och hästar” med 180.000 produkter från mer än 120 varumärken på nätet och i butiken, som är belägen i Västra Frölunda i Göteborg.
”Fördelen med oss är att vi har allt för ryttaren, hästen och stallet. Hästfolk lägger mycket tid på sin sport och har inte tid att åka runt i bilen och leta efter grejer i olika butiker”, säger hon.
Under 2017 växte Horsemeup (NTL) med närmare 50 procent till en omsättning på 14,5 miljoner kronor. Resultatet landade på -2,3 Mkr.
”Vi forstätter att expandera och satsar på ridsporten. Vi tror på en tillväxt på över 50 procent i år och ska bli lönsamma 2019”, säger Monica Sjösvärd, som själv är dressyrryttarinna och hästägare sen barnsben.
Läs mer: Höjdarnas nätverk göder den svenska techsuccén
För att lyckas tar bolaget nu in 11 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av riskkapitalbolaget och storägaren Backing Minds (NTL), om grundats av e-handelsentreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.
”Ridsport är Sveriges näst största sport och var tredje svensk har kontakt med hästar. En stor obekvämlighetsfaktor i befintlig retail, i kombination med hög kundpassion, höga snittordervärden och låga returgrader, gör ridsporten till en perfekt e-handelskategori. Det finns en stor lucka, framförallt inom premiumsegmentet, och vi tror att Horsemeup kan fylla den,” säger Sara Wimmercranz.
Backing Minds mål är som bekant att satsa på underinvesterade områden som andra missar. Men i denna runda har de lyckas väl med att få med sig en rad andra investerare.
Med på tåget är Metro- och Hemfridsgrundaren Monica Lindstedt, e-handelsprofilen Rikard Westerberg, Almi Invest (NTL), Nordstjernans vd Tomas Billing och investmentbolaget Gavia, som tidigare var storägare i Mat.se som såldes till Axfood för ett drygt år sedan.
Läs mer: E-handeln tynger Axfood – aktien rasar
Horsemeup finns i dag i Sverige, Norge och Danmark och ska inom kort smyglansera i Finland och Storbritannien.
Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List.