Hoppa till innehållet

Stenbecks senaste drag – vill sko sig på heta sneakerstrenden

Kinneviksarvtagerskan investerar 18 miljoner kronor i det förlusttyngda svenska e-handelsbolaget Caliroots. 

Cristina Stenbeck går in i Caliroots.
Cristina Stenbeck går in i Caliroots.

När Cristina Stenbeck i början av 2019 gick ut med att hon lämnar Kinneviks KINV B +0,91%Dagens utveckling styrelse motiverades beslutet med att hon ville ha mer frihet. Bland annat till egna investeringar. 

Hon har tidigare investerat i bland annat elscootrar, e-hälsa och barnkläder. Nu offentliggörs hennes senaste affärsintresse – sneakers. 

Läs mer: Blodrött resultat för Stenbecks e-hälsobolag 

Genom det egna bolaget Camshaft investerar Cristina Stenbeck 18 miljoner kronor i streetwearbolaget Caliroots. Därmed kontrollerar hon 7,9 procent av aktierna i bolaget. 

Caliroots grundades 2003 och säljer kläder och sneakers, främst via e-handel. Bolaget har kunder i Norden, USA och Asien. 

Nyemissionen slogs igenom under en extra bolagsstämma i slutet av maj, då Caliroots tog in totalt 28 miljoner kronor. 

Pengarna ser ut att behövas. Detta då nyheten, som först avslöjades av Breakit, kommer efter sajten E-handel.se rapporterat om Caliroots tunga förluster. Under 2018 gjorde gick bolaget back med 40 miljoner kronor. 

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i parfymbolag 

Omsättningen uppgick till 376 miljoner kronor.

I samband med nyemissionen gick den tidigare storägaren Verdane in med 9,9 miljoner kronor. Grundaren Andreas Koschnike lade in 100 000 kronor i nyemissionen. 

Cristina Stenbeck har också investerat drygt 1 miljon kronor i den brittiska e-handelssajten Aday. Detta enligt en färsk årsredovisning från hennes ägarbolag som Di Digital har tagit del av.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera