Annons

Stenbecks digitala jurist går på export – utan nytt kapital: ”Går bättre än väntat ändå”

Cristina Stenbeck är en av investerarna som gått in i svenska Pocketlaw. Nu ska bolaget till Storbritannien tidigare än planerat, efter en succéstart i Sverige.
Cristina Stenbeck är en av investerarna som gått in i svenska Pocketlaw. Nu ska bolaget till Storbritannien tidigare än planerat, efter en succéstart i Sverige. Foto: Jack Mikrut/Vanessa Tryde
Den digitala juristen Pocketlaw växer. Nu planerar bolaget för en expansion till Storbritannien, men tänker finansiera den själva initialt. ”Vi har nästan 1000 kunder nu, på bara ett år. Det har gått mycket bättre än väntat”, säger vd:n och grundare Kira Unger.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Christina Stenbeck, Susanna Campbell och Mellbygårds Johan Andersson är tre investerare som våren 2020 lade 10 miljoner kronor i en såddrunda i legal tech-uppstickaren Pocketlaw.

Pengar som fortfarande räcker, trots att bolaget fortsätter att rekrytera och nu planerar för en expansion.

”Bara i början av det här året har vi dubblat omsättningen från december”, säger Kira Unger som grundat bolaget tillsammans med kollegan Olga Beck-Friis.

Eftersom de levererar enligt en Saas-modell med 12-månaders avtal kan det tolkas som att de redan nu i februari har klarat att dubbla omsättningen 2021, jämfört med 2020.

”Vi siktar på en omsättning på omkring 20 miljoner kronor 2021, med en god lönsamhet. Därefter ska vi fortsätta växa exponentiellt som vi ser att vi gör nu på månadsbasis”, säger hon vidare.

Pockerlaws tjänst är en plattform där företag kan lösa vardagsjuridiken. Allt från anställningsavtal till att formulera gdpr-villkor och sätta ihop optionsprogram – och en mängd ytterligare juridisk dokumentation som bolag kan behöva i sina verksamheter.

Genom att svara på frågor om den egna affären skapas korrekta avtal automatiskt. Skulle det behövas personlig hjälp erbjuder Pocketlaw det också.

Läs mer: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Bolaget startade 2018 och har redan nu kunder som Preglife, Babybjörn, Voi, Meds och Budbee.

”Vi närmar oss 1000 bolag, tvärs över flera industrier. Tack vare det här mottagandet i Sverige har vi tidigarelagt våra expansionsplaner. Vi kör igång med en mjuklanseringen för inbjudna kunder i Storbritannien redan nu i april”, säger Kira Unger.

Samtidigt fortsätter bolaget också att rekrytera.

Under hösten 2020 tillkom Victoria Kopylov, med erfarenhet från Mannheimer Swartling, Spotify och senast Kry. Nu tar bolaget även in Andreas Kvinnesland Ringstad, senast från Zalando och tidigare Google, som marknadschef. Dessutom ansluter Emilia Axén, också från Kry med erfarenhet från Apotea, som tillväxtchef.

”Vi har bara skrapat på ytan på en miljardmarknad där vår produkt just nu är unik. Vi har en väldigt skalbar modell och en tjänst som kan lösa ett enormt problem som alla företag brottas med globalt”, säger Kira Unger.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer