Hoppa till innehållet

Stenbecks digitala jurist går på export – utan nytt kapital: ”Går bättre än väntat ändå”

Den digitala juristen Pocketlaw växer. Nu planerar bolaget för en expansion till Storbritannien, men tänker finansiera den själva initialt. ”Vi har nästan 1000 kunder nu, på bara ett år. Det har gått mycket bättre än väntat”, säger vd:n och grundare Kira Unger.

Cristina Stenbeck är en av investerarna som gått in i svenska Pocketlaw. Nu ska bolaget till Storbritannien tidigare än planerat, efter en succéstart i Sverige.
Cristina Stenbeck är en av investerarna som gått in i svenska Pocketlaw. Nu ska bolaget till Storbritannien tidigare än planerat, efter en succéstart i Sverige.Foto: Jack Mikrut/Vanessa Tryde

Christina Stenbeck, Susanna Campbell och Mellbygårds Johan Andersson är tre investerare som våren 2020 lade 10 miljoner kronor i en såddrunda i legal tech-uppstickaren Pocketlaw.

Pengar som fortfarande räcker, trots att bolaget fortsätter att rekrytera och nu planerar för en expansion.

”Bara i början av det här året har vi dubblat omsättningen från december”, säger Kira Unger som grundat bolaget tillsammans med kollegan Olga Beck-Friis.

Eftersom de levererar enligt en Saas-modell med 12-månaders avtal kan det tolkas som att de redan nu i februari har klarat att dubbla omsättningen 2021, jämfört med 2020.

”Vi siktar på en omsättning på omkring 20 miljoner kronor 2021, med en god lönsamhet. Därefter ska vi fortsätta växa exponentiellt som vi ser att vi gör nu på månadsbasis”, säger hon vidare.

Pockerlaws tjänst är en plattform där företag kan lösa vardagsjuridiken. Allt från anställningsavtal till att formulera gdpr-villkor och sätta ihop optionsprogram – och en mängd ytterligare juridisk dokumentation som bolag kan behöva i sina verksamheter.

Genom att svara på frågor om den egna affären skapas korrekta avtal automatiskt. Skulle det behövas personlig hjälp erbjuder Pocketlaw det också.

Läs mer: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Bolaget startade 2018 och har redan nu kunder som Preglife, Babybjörn, Voi, Meds och Budbee.

”Vi närmar oss 1000 bolag, tvärs över flera industrier. Tack vare det här mottagandet i Sverige har vi tidigarelagt våra expansionsplaner. Vi kör igång med en mjuklanseringen för inbjudna kunder i Storbritannien redan nu i april”, säger Kira Unger.

Samtidigt fortsätter bolaget också att rekrytera.

Under hösten 2020 tillkom Victoria Kopylov, med erfarenhet från Mannheimer Swartling, Spotify och senast Kry. Nu tar bolaget även in Andreas Kvinnesland Ringstad, senast från Zalando och tidigare Google, som marknadschef. Dessutom ansluter Emilia Axén, också från Kry med erfarenhet från Apotea, som tillväxtchef.

”Vi har bara skrapat på ytan på en miljardmarknad där vår produkt just nu är unik. Vi har en väldigt skalbar modell och en tjänst som kan lösa ett enormt problem som alla företag brottas med globalt”, säger Kira Unger.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera