Hoppa till innehållet

Stillfront på förvärvsjakt – vill köpa spelstudior för 50 Mkr

Den börsnoterade spelutvecklaren Stillfront lägger ett rejält tillväxtår bakom sig. Vd Jörgen Larsson hoppas nu växa genom förvärv. “Vi pratar med ett tiotal studior”, säger han.

Plattformsspelet Unravel, en av fjolårets mest hajpade svenska speltitlar, ges ut av Stillfront-ägda Coldwood Interactive.
Plattformsspelet Unravel, en av fjolårets mest hajpade svenska speltitlar, ges ut av Stillfront-ägda Coldwood Interactive.

Det var i december i fjol som spelutvecklaren Stillfront tog klivet in på Stockholmsbörsens First North-lista. Bolagets aktie tog ett glädjeskutt vid noteringen och Stillfronts börsvärde fördubblades på blott tio minuter.

Inom koncernen ryms ett antal mindre spelstudior, bland dem den uppmärksammade Umeå-studion Coldwood Interactive. Kassakon är dock spelet Call of War, från den tyska studion Bytro Labs.

Stillfronts omsättning för helåret 2015 landade på 57,1 Mkr, nära nog en fördubbling jämfört med året innan. Rörelseresultatet på EBITDA-nivå, det vill säga före räntor, skatter och avskrivningar, landade på 4 Mkr, upp från -8,2 Mkr i fjol.

Läs även: Stillfront växer i väntan på Unravel

Vd Jörgen Larsson hoppas nu på att genomföra ett eller flera förvärv under året som kommer. Bolaget för löpande dialog med ett tiotal spelstudior som man tror kan passa in väl i koncernen, säger han.

“Vi tittar typiskt sett på grundarägda studior med ett par spel på marknaden, som omsätter mellan 1 och 3 miljoner euro. Men vi är pragmatiska och är öppna för större affärer om vi ser att det tillför väldigt mycket”, säger han.


Jörgen Larsson är vd på Stillfront. Foto: Stillfront.

"Det är vår målsättning att göra ett eller flera förvärv per år", fortsätter Jörgen Larsson. 

Förvärvsbudgeten för året ligger runt 50 Mkr, uppger han. Varav hälften i kontanta medel och hälften i form av aktier i Stillfront.

"Vi vill att de som är nyckelpersoner följer med och äger aktier i moderbolaget, så att vi har ett gemensamt intresse av att det går bra", säger Jörgen Larsson.

Att växa inom mobilspel är av stort intresse för koncernen, säger Jörgen Larsson. Idag finns en majoritet av Stillfronts spelare på pc och konsol snarare än på mobiltelefoner. 

“Ingen av de studior vi har idag jobbar mot mobilen som sin primära plattform”, säger Jörgen Larsson.

Fördelarna att ingå i Stillfront-koncernen är många, menar Jörgen Larsson.

“Vi vill skapa en struktur där spelutvecklarna får möjligheter att fortsätta bygga bra spel, men med stöd av en stark balansräkning och en stark kassa. Dessutom finns det många synergier i form av delade kostnader, en större marknadsföringsbas och så vidare”, fortsätter han.

Det Coldwood-utvecklade platformsspelet Unravel släpptes till försäljning i februari i år och har fått strålande recensioner av kritikerna. Stillfront har dock ännu inte gått ut med några försäljningssiffror. Det beror på att spelet ges ut av den amerikanska jätten Electronic Arts, som ännu inte delat med sig av några sådana.

“Det nakna och trista svaret är att vi helt enkelt inte vet. Unravel är det enda spelet som vi inte förlägger själva”, säger Jörgen Larsson. 

Fyra spelstudior ingår idag i Stillfront-koncernen: Bytro Labs i Tyskland, Coldwood Interactive i Sverige, Power Challenge i Sverige och Storbritannien samt Dorado Online Games på Malta. 

Läs även: Garndockan Yarny dubblade börsvärdet på tio minuter

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera