Annons

Stjärninvesteraren: Det här är storheten i de miljardvärderade elscooterbolagen

Index Ventures partner Martin Mignot.
Index Ventures partner Martin Mignot. Foto: Amanda Lindgren
Index Ventures gav sig tidigt in på elscootermarknaden genom att investera i amerikanska Bird. I en intervju med Di Digital berättar riskkapitalbolagets Martin Mignot om varför Bird kommer vinna striden om åkarna och varför elscootrarna kommer generera stora intäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) ”Marknaden för mobilitet med bland annat elscootrar och elcyklar kommer ligga på mellan 1 000 och 1 500 miljarder dollar”, säger Martin Mignot, partner på den globala riskkapitaljätten Index Ventures, när Di Digital träffar honom för en intervju.

Riskkapitalbolaget gick in i elscooterbolaget Bird i mars i år. Bird var då ett av de första att introducera elscootrar för delning i städer på den amerikanska västkusten. I våras uppgav bolaget att man hade en halv miljon åkare i månaden.

Resten är vid det här laget, som man säger, historia. Många gillade och använde scootrarna på städernas gator, andra hatade dem och ville få bort dem. Den senare gruppen menade inte sällan att scootrarna var en trafikfara eftersom de var oreglerade och användarna körde på trottoarerna. 

Jämför man delningstjänster för scootrar med exempelvis investeringar i tunnelbana, så är det väldigt billigt.

San Francisco beslutade att bannlysa scooterbolagen. Senare tog man beslut om att ett fåtal bolag fick placera ut ett begränsat antal scootrar på gatorna.

Trots kontroverserna lockar den enorma pengapåse på tusentals miljarder dollar flera investerare.

Läs mer: Miljardvärderade scootern kommer till Europa 

I stort sett samtliga större, välkända, riskkapitalbolag har nu ett elscooterbolag i sin portfölj och affärsänglar tycks köa för att få slänga in sina pengar i bolagen. Bara Index-backade Bird har sedan starten i april 2017 tagit in häpnadsväckande 418 miljoner dollar, enligt Reuters. Martin Mignot förklarar storheten.

”Tidigare har bilen varit självklar, oavsett saker som distans, väder eller tid på dagen. Nu börjar det förändras och jag anser att alla resor under 20 kilometer görs bättre och effektivare med mindre fordon. Framför allt i centrala delar av städerna.”

”Det här handlar om infrastruktur. Jämför man delningstjänster för scootrar med exempelvis investeringar i tunnelbana, så är det väldigt billigt. De som i slutänden är kvar i den här striden kommer ju att äga infrastrukturen för delningstjänster. Jag tror att det här kommer avgöras om 5 till 10 år.”

Elscooterbolagen, som ofta har planer på att utöka flottan med elcyklar, traditionella cyklar och mindre elbilar, så kallade elpoddar, ser en stor potential i att ta över de korta transporterna i urbana miljöer. 

I stället för att ta taxi mellan möten, tar man en elscooter eller en elcykel. Bra för miljön och bra för plånboken, menar bolagen.

”De flesta städer kommer passa väl för elscootrar. Men ett misstag många gör är att de tror att dagens situation med de alternativ som finns med elscootrar, elcyklar och bilar, är så det kommer se ut från och med nu. Men vi är bara i början av en lång resa av utveckling under flera årtionden”, säger Martin Mignot.

Fenomenet tog sin start i USA men ser ut att ta fart nu när flera bolag lanserar sina scootrar i europeiska städer. Eventuellt kan städerna i Europa passa sig bättre på grund av högre densitet och kortare distanser. 

Just nu finns det inflation i förväntningarna.

Bland spelarna som finns med i racet om städernas transporter finns i dag bland andra Bird, Dott, Lime, Jump, Voi Technology och Tier. Samtliga med planer på världsherravälde, med väldigt vagt formulerade skillnader mellan varandra. 

Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden 

”Vi gick in tidigt i detta och ville då satsa på en aktör som definierade branschen. Bird uppfann inte scootern, men de uppfann modellen för att dela scootrar. Vi tror att det ger dem ett försprång och vi tror att det var det bästa vi kunde satsa på”, säger Martin Mignot.

Det börjar ju dyka upp en hel del aktörer nu, finns en risk för inflation?

”Absolut. Just nu finns det inflation i förväntningarna. Det här kommer bli stort, men inte i morgon. Det kommer ta längre tid. Detta har tagit fart på ett snabbare sätt än många andra saker, men det kommer ta tid och flera bolag kommer att misslyckas. Alla kommer inte vara en succé, men det kommer i slutänden finnas ett par större som står kvar. Jag tror Bird, som var ute tidigt, kommer vara ett av dem.”

En framgångsfaktor för elscooterbolagen som Index Ventures partner pekar på är att bolagen inom delningstjänster för elscootrar och andra fordon måste ha en god relation till de städer de lanserar i. 

Det är omöjligt att hitta en scooter i San Francisco i dag och det är så dumt.

Detta kan tyckas ironiskt i och med att Bird, som ju backas tungt av Index Ventures och Martin Mignot, var med i den första lanseringsvända i USA som skapade sådant rabalder och resulterade i den där bannlysningen i San Francisco.

”När man startar måste man vara modig och lansera innan man får alla tillstånd. Fenomenet med att dela elscootrar fanns inte och därför fanns inga regler. Går man till lagstiftarna och frågar om reglering för något som inte ens finns så kommer reaktionen vara att ingen kommer använda det. Därför måste man lansera, testa och se hur folk reagerar”, säger Martin Mignot.

Finns det en risk för att Bird får samma 'bad guy'-stämpel som taxitjänstbolaget Uber fick?

”Tittar man på Uber så sade de att de skulle strunta i reglerna. På Bird testade man först för att se efterfrågan på marknaden. När man nu ser att det finns en marknad så samarbetar Bird med städer. Frågar du beslutsfattare i städerna i Europa så kommer de säga att Bird är de mest mogna och ansvarstagande av alla. Teamet på Bird har varit på Uber och lärt sig av det. Om städerna inte ser bolagen som en tillgång så kommer det inte gå.”

Trots utläggningen om goda relationerna med städer, skrider Martin Mignot inte orden vad gäller just San Francisco, som blivit en symbol för avskyn mot scootrarna, och hur stadens beslutsfattare agerat.

”Vi har sett vad som fungerar och vad som inte fungerar. I San Francisco finns regleringar kring 1 200 scootrar för miljoner invånare, samtidigt finns tusentals bilar, det är omöjligt att hitta en scooter i San Francisco i dag och det är så dumt.”

Läs mer: Kontroversiell scooter får miljardvärdering 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies