The Great Wild utökar sin plattform ytterligare genom att göra ännu ett förvärv inom jaktbranschen. Idag gick bolaget ut med att de köper jakt- och fiskebolaget Jakto.
Med hjälp av sin app samordnar The Great Wild etisk jakt, genom att samla jaktintresserade och anordna privata och öppna sessioner, samt finnas till som ett socialt nätverk för jägare.
E-handelsbolaget Jakto är det andra bolaget som blir uppköpt av The Great Wild på tre månader. Bolaget säljer produkter inom jakt, fiske, sport och friluftsliv via sin e-handel. 2017 omsatte bolaget 4,2 miljoner kronor.
“Det har visat sig svårare än vi trodde att få ekonomi i appen (The Great Wild), att få den att flyga och bli något jättestort. Därför har vi valt att använda vårt starka varumärke till att innefatta fler intäktskällor och det var där vi såg en möjlighet att förvärva e-handlare”, säger Oskar Eriksson, vd på The Great Wild.
The Great Wild, som grundades 2013, har sedan start satsat på varumärkesbyggande och sitt sociala nätverk. I september i fjol investerade artisten Måns Zelmerlöw i bolaget. Även MMA-utövaren Alexander "The Mauler" Gustafsson och elitskidåkaren Jens Byggmark finns bland bolagets investerare.
Läs mer: Kändisarnas jaktapp skjuter på notering
Men hittills har intäkterna varit nogräknade, förra året omsatte bolaget 37 000 kronor. Nyligen sköt man också fram sina planer på att gå till börsen.
Oskar Eriksson tillträdde som vd på The Great Wild i slutet av augusti i år. Innan det arbetade han på investeringsbolaget Front Office Nordic, en av The Great Wilds storägare.
I samband med att Eriksson tillträdde på posten förvärvade bolaget också bössmakeriet Huntland. Uppköpen är en del av visionen att bygga en stor koncern, menar Oskar Eriksson.
“Vi sonderar konstant marknaden och tittar hela tiden på aktörer inom jakt och friluftsliv som kan passa in i vårt varumärke. Vi vill använda The Great Wild som grundplattform och sen bygga vidare genom att addera relevanta spelare in i vårt stora nätverk."
Med förvärvet hoppas bolaget på att öka trafiken till hemsidan och bygga vidare på sin vision om att skapa ett stort nätverk för jägare och jaktintresserade.
“Tanken är att med våra kunskaper inom digital marknadsföring, utveckla Jaktos plattform till att bli en nischad och riktigt snygg e-handel för medvetna jägare. Jakto har en enorm potential men de behöver hjälp med marknadsföringen. Nu går vi ihop och tillsammans kommer vi kunna göra något riktigt bra", säger Oskar Eriksson.
Läs mer: Finansrävarna är skogens app-kungar