Hoppa till innehållet

Stjärnornas friluftsapp på förvärvsjakt: ”Svårare än vi trodde att bygga något stort”

Jaktappen The Great Wild, som har en stjärnspäckad ägarkrets med Måns Zelmerlöw och Alexander "The Mauler" Gustafsson, gör sitt andra förvärv på tre månader.

MMA-stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw.
MMA-stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöw.Foto: Press.

The Great Wild utökar sin plattform ytterligare genom att göra ännu ett förvärv inom jaktbranschen. Idag gick bolaget ut med att de köper jakt- och fiskebolaget Jakto.

Med hjälp av sin app samordnar The Great Wild etisk jakt, genom att samla jaktintresserade och anordna privata och öppna sessioner, samt finnas till som ett socialt nätverk för jägare. 

E-handelsbolaget Jakto är det andra bolaget som blir uppköpt av The Great Wild på tre månader. Bolaget säljer produkter inom jakt, fiske, sport och friluftsliv via sin e-handel. 2017 omsatte bolaget 4,2 miljoner kronor.  

“Det har visat sig svårare än vi trodde att få ekonomi i appen (The Great Wild), att få den att flyga och bli något jättestort. Därför har vi valt att använda vårt starka varumärke till att innefatta fler intäktskällor och det var där vi såg en möjlighet att förvärva e-handlare”, säger Oskar Eriksson, vd på The Great Wild.

The Great Wild, som grundades 2013, har sedan start satsat på varumärkesbyggande och sitt sociala nätverk. I september i fjol investerade artisten Måns Zelmerlöw i bolaget. Även MMA-utövaren Alexander "The Mauler" Gustafsson och elitskidåkaren Jens Byggmark finns bland bolagets investerare. 

Läs mer: Kändisarnas jaktapp skjuter på notering 

Men hittills har intäkterna varit nogräknade, förra året omsatte bolaget 37 000 kronor. Nyligen sköt man också fram sina planer på att gå till börsen.

Oskar Eriksson tillträdde som vd på The Great Wild i slutet av augusti i år. Innan det arbetade han på investeringsbolaget Front Office Nordic, en av The Great Wilds storägare. 

I samband med att Eriksson tillträdde på posten förvärvade bolaget också bössmakeriet Huntland. Uppköpen är en del av visionen att bygga en stor koncern, menar Oskar Eriksson. 

“Vi sonderar konstant marknaden och tittar hela tiden på aktörer inom jakt och friluftsliv som kan passa in i vårt varumärke. Vi vill använda The Great Wild som grundplattform och sen bygga vidare genom att addera relevanta spelare in i vårt stora nätverk."

Med förvärvet hoppas bolaget på att öka trafiken till hemsidan och bygga vidare på sin vision om att skapa ett stort nätverk för jägare och jaktintresserade. 

“Tanken är att med våra kunskaper inom digital marknadsföring, utveckla Jaktos plattform till att bli en nischad och riktigt snygg e-handel för medvetna jägare. Jakto har en enorm potential men de behöver hjälp med marknadsföringen. Nu går vi ihop och tillsammans kommer vi kunna göra något riktigt bra", säger Oskar Eriksson.

Läs mer: Finansrävarna är skogens app-kungar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera