Hoppa till innehållet

Stjärnspäckad shoppingklubb vänder till vinst

Sju år efter starten omsätter shoppingklubben Campadre över 110 Mkr och går för första gången med vinst. Bakom bolaget står bland andra Metros förre vd Pelle Törnberg, New Waves Torsten Jansson och Bygghemmas förre störägare Patrik Hannell.

Campadres compadres: Metros förre vd Pelle Törnberg, finansmannen Patrik Hannell, New Waves huvudägare Torsten Jansson och Mikael Sohlberg, tidigare koncernchef för klädkoncernen RNB.
Campadres compadres: Metros förre vd Pelle Törnberg, finansmannen Patrik Hannell, New Waves huvudägare Torsten Jansson och Mikael Sohlberg, tidigare koncernchef för klädkoncernen RNB.

Det har nu gått sju år sedan ett stjärnspäckat gäng entreprenörer gick samman för att grunda Campadre, en shoppingklubb för kläder, skönhetsprodukter, inredning, hemelektronik och resor.

Med från start var Pelle Törnberg, tidigare vd för Stenbecks tidningskoncern Metro, Torsten Jansson, grundare och storägare på varumärkeskoncernen New Wave Group, samt Mikael Sohlberg, tidigare koncernchef för klädkoncernen RNB.

Sedan dess har norska investmentbolaget Incitia Ventures köpt in sig i bolaget. Och i januari 2015 blev även Patrik Hannell delägare. Han och Pelle Törnberg har saminvesterat i flera företag sedan tidigare, bland annat i e-handelssajten Bygghemma, som omsatte närmare en halv miljard 2014.

Läs mer: Patrik Hannell blir delägare i modeklubb

Totalt har ägarna plöjt mer närmare 100 Mkr i Campadre, enligt uppgifter till Di Digital.  

Efter en skakig start har bolaget nu börjat växa med lönsamhet. I fjol ökade omsättningen med 40 procent till 114 Mkr. Resultatet för helåret förbättrades dramatiskt mot 2014 men landade ändå i en förlust på knappt 2 Mkr.

”Men vi har gått med vinst sedan september i fjol. Prognosen för 2016 är en omsättning på 160 Mkr och en vinst på 3 Mkr”, säger vd Stefan von Stein, som rekryterades till Campadre från e-handelsjätten Dustin.

Campadres sajt. Reapris på kända varumärken.

Campadre kan beskrivas som en outlet-butik på nätet. Konceptet, som även kallas för ”flash sales”, går ut på att rea ut överskottsprodukter av kända varumärken under begränsade tidsperioder. Allt sker i en klubbmiljö, vilket innebär att varorna inte hamnar på prisjämförelsesajter som solkar ner varumärkets renommé.

”Det största bolaget inom detta område i Europa är franska Vente-privee. De omsätter cirka 17 miljarder kronor om året med den här affärsmodellen. Campadre är redan störst i Norden och vi växer fort”, säger vd Stefan von Stein.

Campadre har idag 1,5 miljoner medlemmar i Norden, varav 60–70 procent i Sverige, enligt vd:n. Än så länge är medlemskapet gratis, men med tiden ska det kosta att vara en del av klubben.

Målet är att omsätta över en miljard kronor redan 2020.

”Vi ska lyckas med genom att växa i Norden. Vi har fått in en rad nya partners senaste tiden. Bland annat Electrolux, modemärkena Peak Performance och J Lindeberg samt smyckestillverken Edblad”, säger vd Stefan von Stein.

Den som går in på Campadre just nu möts av reaprodukter av märken som bland annat Desigual, Ray-ban, Haglöfs, Armani, Jays och Samsonite.


Så ser Campadres ägarbild ut:

Pelle Törnberg, 37 proncet via Seabay Capital Ltd
Incitia Ventures, 18 procent
Mikael Sohlberg, 18 procent via Douglas Invest AB
Torsten Jansson, 18 procent via Härstedt & Jansson Invest AB
Patrik Hannell, 10 procent via Hannells Holding AB

Fotnot: Ägandet är i SDHJ Group AB, moderbolaget till Campadre Scandinavia AB.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera