Hoppa till innehållet

Stockholm får en fintech-hub

Nu ska den glödheta svenska fintech-sektorn få samma förutsättningar som fintech-bolag har i andra länder. På fredagen öppnade Stockholm Fintech Hub, som vill bli den naturliga samlingsplatsen för fintech-bolag.

Profiler i den svenska fintech-sektorn. Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.
Profiler i den svenska fintech-sektorn. Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.

Den svenska fintech-scenen har exploderat. Di Digital rapporterade nyligen att över en miljard kronor investerades i svenska fintech-bolag under 2016. Två av de bolag som driver på utvecklingen är fintech-veteranerna Izettle och Klarna.

På torsdagen rapporterade Di Digital om en rapport från amerikanska storbanken Citi som visar att Sverige, och speciellt Stockholm, vuxit fram som en europeisk minivariant av Silicon Valley för fintech-investeringar.

Nu får Stockholm dessutom en samlingspunkt för fintech-bolag: Stockholm Fintech Hub.

”I alla andra städer med en stor fintech-scen finns det en hub, ett fysiskt centrum, där fintech-bolag kan samlas, men i Stockholm har det saknats”, säger Matthew Argent, grundare och vd för Stockholm Fintech Hub.

”Nu vill vi ge Stockholmsbolagen samma förutsättningar som fintech-bolag har i London eller Köpenhamn.”

Läs mer: Skåne får sin första fintech-hub

På Stockholm Fintech Hub ska fintech-bolag kunna få kontorsplats och möjlighet att nätverka men framförallt vara del av en samlingsplats för hela fintech-ekosystemet.

”Jag är chockad över vilken efterfrågan det har varit på kontorsplatser. Från början räknade vi med att mellan 50 och 100 personer skulle ansöka om en kontorsplats det första året. Men senast jag tittade hade 321 personer ansökt. Det har gjort att vi har fått omförhandla avtalet med hyresvärden och lanseringen har fått skjutas upp något”, säger Matthew Argent.

Han har själv en bakgrund som entreprenör och har de senaste fem åren jobbat med rådgivning och kapitalanskaffning åt fintech-bolag i Stockholm och London.

Rådgivningsfirman KPMG, advokatbyrån Synch Law, Stockholms stads investeringsorganisation Invest Stockholm och riskkapitalbolaget NFT Ventures sponsrar hubben. Sponsorerna bidrar med bland annat kompetens, kunskap och lokaler inom sina respektive områden.

”Vi kommer också ha en närvaro i Bryssel och vara en röst för Sverige när det gäller reglering som rör fintech”, säger Matthew Argent.

Foto: Eric Bergh

Så många fintech-investeringar gjordes under 2016 enligt statistik från databasen Nordic Tech List.

Även inkubatorn Sting ser potential i sektorn och kommer att starta en accelerator inriktad på fintech-bolag som ska samarbeta med Stockholm Fintech Hub. Hubben är också medlem i den globala organisationen för fintech-hubbar, Global Fintech Hubs Federation.

”Det betyder att om ett fintech-bolag här i Stockholm har en produkt de vill lansera i Singapore så är fintech-hubben i Singapore bara ett telefonsamtal bort. Behöver bolagen få hjälp med kontorsplats i ett annat land där det finns en Hub, där de kan få råd kring reglering och huruvida produkten passar in på den lokala marknaden”, säger Matthew Argent.

Stockholm Fintech Hub för också samtal med flera stora nordiska banker och finansiella institutioner om hur de kan samarbeta med hubben.

Läs mer: ”Sverige har en enorm möjlighet”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera