Hoppa till innehållet

Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse”

Voi Technology var första bolag att lansera delningstjänster för elscootrar i Sverige. Men bolagets vision om att samarbeta med städer har fått en dålig start.

Stockholms stads projektledare på Trafikkontoret, Johan Sundman, säger att staden just nu inte är intresserade av att samarbeta med Voi.
Stockholms stads projektledare på Trafikkontoret, Johan Sundman, säger att staden just nu inte är intresserade av att samarbeta med Voi.

I augusti lanserade Voi Technology elscootrar för sin delningstjänst i Stockholm. 

Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark berättade då att en del av affärsidén innebar att lansera och växa i samarbete med Stockholms stad. Detta för att kunna ta sig in på marknaden på ett så smidigt sätt som möjligt. 

Voi ville inte göra samma misstag som bolag i USA gjort när de strösslat ut scootrarna på gatorna i städerna i drivor, något som väckt protester av stadsinvånare.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige 

Men företagets samarbetsplaner grusades snabbt. Stockholms stads trafikkontor nobbade Voi i samband med lanseringen.

”De hörde av sig och sa att de skulle etablera sig i Stockholm och att de ville ha ett avtal med oss. Vi sa bara nej tack och att vi inte är intresserade”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad som sköter stadens upphandlingar av olika trafiklösningar.

Anledningen till att Stockholms stad tackade nej var att man efter kontakt med andra europeiska städer kände en oro för att scootrarna skulle samlas i högar även här. Dessutom ifrågasatte staden trafiksäkerheten kring elscootrar generellt.

”Enligt trafiklagstiftningen är scootrarna att likställa med en cykel. Då ska man färdas på cykelbanan eller i körfältet, men de gör de inte, de kör på trottoaren. När du kommer farande på en sådan där i 20 kilometer i timmen på en trottoar är risken jättestor för olyckor”, säger Johan Sundman på Trafikkontoret i Stockholm stad.

Inga diskussioner har förts mellan parterna eftersom staden omedelbart gav elscooter-bolaget kalla handen.

”Intresset har varit noll. På tjänstemannanivå har vi inte känt något som helst behov att få in dem, tvärtom vill vi hålla dem borta. Vi har inte fått några politiska signaler på att det är önskvärt heller”, säger Johan Sundman.

Men enligt Voi handlar det inte om att man erbjudit något avtal. I stället har man kontaktat Trafikkontoret för att starta en dialog med staden, berättar bolagets grundare och vd Fredrik Hjelm.

”Med det sagt så anser vi inte att Stockholm stad nobbat oss eller att det påståendet är något vi kan bemöta”, säger han.

Fredrik Hjelm berättar också att man nu, efter lite drygt en månad på marknaden, fått 30 000 användare som testat elscootern i Stockholm. 

”Vi ser fram emot att träffa Trafikkontoret för att föra en öppen dialog kring vår verksamhet, prova vår produkt, träffa våra 150 heltidsanställda och gigarbetare och prata om fördelarna och utmaningarna med tjänsten”, säger Fredrik Hjelm.

Elscootrar har under en längre tid funnits på gatorna i USA, främst på västkusten. Scootrarna har blivit kontroversiella eftersom miljardvärderade bolag som Bird, Lime och Jump öst ut scootrar på gatorna. 

Läs mer: Uber öppnar dörren för svenska elscooter-bolaget 

Kontroverserna i USA var en av anledningarna till att Voi ville samarbeta med Stockholms stad, för att helt enkelt undvika att väcka den ilska mot scootrarna som USA:s städer upplevt när privata bolag släppt ut scootrar på eget bevåg.

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd och berättar att även han blivit kontaktad av Voi. Till skillnad från Trafikkontoret stänger han inte dörren för ett framtida samarbete med Voi.

”De har kontaktat mig. Jag har egentligen bara sagt att vi inte har tid just nu i och med valrörelsen. När jag har sprungit på dem i sammanhang har jag sagt att jag ska prata med dem”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera