I augusti lanserade Voi Technology elscootrar för sin delningstjänst i Stockholm.
Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark berättade då att en del av affärsidén innebar att lansera och växa i samarbete med Stockholms stad. Detta för att kunna ta sig in på marknaden på ett så smidigt sätt som möjligt.
Voi ville inte göra samma misstag som bolag i USA gjort när de strösslat ut scootrarna på gatorna i städerna i drivor, något som väckt protester av stadsinvånare.
Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige
Men företagets samarbetsplaner grusades snabbt. Stockholms stads trafikkontor nobbade Voi i samband med lanseringen.
”De hörde av sig och sa att de skulle etablera sig i Stockholm och att de ville ha ett avtal med oss. Vi sa bara nej tack och att vi inte är intresserade”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad som sköter stadens upphandlingar av olika trafiklösningar.
Anledningen till att Stockholms stad tackade nej var att man efter kontakt med andra europeiska städer kände en oro för att scootrarna skulle samlas i högar även här. Dessutom ifrågasatte staden trafiksäkerheten kring elscootrar generellt.
”Enligt trafiklagstiftningen är scootrarna att likställa med en cykel. Då ska man färdas på cykelbanan eller i körfältet, men de gör de inte, de kör på trottoaren. När du kommer farande på en sådan där i 20 kilometer i timmen på en trottoar är risken jättestor för olyckor”, säger Johan Sundman på Trafikkontoret i Stockholm stad.
Inga diskussioner har förts mellan parterna eftersom staden omedelbart gav elscooter-bolaget kalla handen.
”Intresset har varit noll. På tjänstemannanivå har vi inte känt något som helst behov att få in dem, tvärtom vill vi hålla dem borta. Vi har inte fått några politiska signaler på att det är önskvärt heller”, säger Johan Sundman.
Men enligt Voi handlar det inte om att man erbjudit något avtal. I stället har man kontaktat Trafikkontoret för att starta en dialog med staden, berättar bolagets grundare och vd Fredrik Hjelm.
”Med det sagt så anser vi inte att Stockholm stad nobbat oss eller att det påståendet är något vi kan bemöta”, säger han.
Fredrik Hjelm berättar också att man nu, efter lite drygt en månad på marknaden, fått 30 000 användare som testat elscootern i Stockholm.
”Vi ser fram emot att träffa Trafikkontoret för att föra en öppen dialog kring vår verksamhet, prova vår produkt, träffa våra 150 heltidsanställda och gigarbetare och prata om fördelarna och utmaningarna med tjänsten”, säger Fredrik Hjelm.
Elscootrar har under en längre tid funnits på gatorna i USA, främst på västkusten. Scootrarna har blivit kontroversiella eftersom miljardvärderade bolag som Bird, Lime och Jump öst ut scootrar på gatorna.
Läs mer: Uber öppnar dörren för svenska elscooter-bolaget
Kontroverserna i USA var en av anledningarna till att Voi ville samarbeta med Stockholms stad, för att helt enkelt undvika att väcka den ilska mot scootrarna som USA:s städer upplevt när privata bolag släppt ut scootrar på eget bevåg.
Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd och berättar att även han blivit kontaktad av Voi. Till skillnad från Trafikkontoret stänger han inte dörren för ett framtida samarbete med Voi.
”De har kontaktat mig. Jag har egentligen bara sagt att vi inte har tid just nu i och med valrörelsen. När jag har sprungit på dem i sammanhang har jag sagt att jag ska prata med dem”, säger han.