Annons

Stockholm testar robotar i skolan – kan hjälpa mot lärarbristen

Simon Neüman och Serkan Tulunay i årskurs två på Stockholm Science and Inovation School testar en av Furhats robotar.
Simon Neüman och Serkan Tulunay i årskurs två på Stockholm Science and Inovation School testar en av Furhats robotar. Foto: Martina Huber
Stockholms stad testar sedan ett tag tillbaka svenska Furhats robotar i skolor. ”Robotar kommer att vara en naturlig del av undervisningen om några år”, säger utbildningsförvaltningens it-chef Ann-Marie Taylor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under den senaste tiden har Stockholms stad samarbetat med Furhat Robotics för att testa hur deras robotar kan användas i utbildningen. På fredagen var det dags för sluttesterna på Stockholm Science and Innovation School, SSIS, i Kista. Nu ska man utvärdera om det blir något fortsatt samarbete med svenska Furhat.

Den sociala roboten, som går under namnet Furhat, består av en 3d-mask med projicerade ansikten. Med hjälp av högtalare och mikrofoner går det att kommunicera med ansiktet man har framför sig.

Som övning har eleverna den senaste tiden fått leta information om olika energikällor som de senare har lagt in i systemet. Senare har roboten haft som uppgift att berätta om ämnet för den som sätter sig framför den.

”Det har varit coolt och spännande att ha varit med från starten och utvecklat detta”, säger Arian Parsa, som studerar andra året på teknikprogrammet.

Håkan Elderstig är den lärare på skolan som har varit involverad i projektet. Han ser testperioden precis för vad det är – ett test.

”Vi vet inte vad fördelarna med den är ännu, men vi vill vara med och bidra till utvecklingen”, säger han.

Skulle jag ha mattelektion med roboten så skulle jag få fler frågor än svar, så jag behåller nog min lärare än så länge.
Eleverna Rolf Lyrén, Simon Yllmark, Styrbjörn Brijker och Filip Petrini Stockholm Science and Inovation School gör roboten mer personlig.
Eleverna Rolf Lyrén, Simon Yllmark, Styrbjörn Brijker och Filip Petrini Stockholm Science and Inovation School gör roboten mer personlig. Foto: Martina Huber.

Applikationen som testas på skolorna kan, förutom att förmedla fakta i tal och bild, också ta fram kunskapstest i form av quiz. I ett nästa steg skulle Håkan Elderstig vilja se att eleverna själva programmerar och utvecklar appar till roboten.

”Kanske skulle äldre elever kunna skapa innehåll som är lämpade för yngre”, säger han.

Skolan SSIS mitt i Kistas it-kvarter är en kommunal gymnasieskola där tekniska innovationer står i centrum. Därför är det inte så konstigt att skolan, tillsammans med grundskolan Nya Elementar i Bromma, är en av två testplatser för Furhats robotar.

”Vi ville testa i en skola där steget till det digitala redan är väldigt litet”, säger Ann-Marie Taylor, it-chef på Stockholms stads utbildningsförvaltning.

Läs mer: Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: ”Explosion inom fem år” 

Hon lyfter bland annat fram utmaningarna med lärarbristen som råder och att robotarna kan fungera som ett komplement till lärarna i klassrummet. Hennes mål med testerna har varit att få in lärarnas och elevernas synpunkter på hur roboten fungerar i en lektionssituation.

”Det här ska inte vara någonting som vi på it sitter och bestämmer, utan vi vill se hur pedagoger och elever reagerar när de får en sådan här framför sig”, säger hon.

Eleven Emil Hamrin har varit med under testerna och tror att den nuvarande roboten lämpar sig bäst när det kommer till att ge ut information. Han undrar dock hur det ska gå till när frågor dyker upp och roboten inte kan förklara problemet på ett sätt som passar alla.

”Skulle jag ha mattelektion med den här så skulle jag få fler frågor än svar, så jag behåller nog min lärare än så länge”, säger han.

Om och när robotarna kommer att ta plats i Stockholms skolor återstår att se. Nu kommer en rapport om testernas för- och nackdelar att sammanställas, och först därefter kommer staden att ta ett beslut om det blir ett fortsatt samarbete med Furhat. Ann-Marie Taylor är i alla fall säker på att robotarna kommer att ta en allt större plats i utbildningen i framtiden.

”När man ser reaktionerna från eleverna så tror jag att robotar kommer att vara en naturlig del av undervisningen om några år.”

Kostnadsfrågan kommer sannolikt vara viktig för ett framtida användande i skolan. Stockholms stad har i nuläget inte köpt någon robot och de skulle behöva delas effektivt mellan drygt 170 kommunala skolor. De pågående klassrumsförsöken kostar däremot 400 000 kronor.

Läs mer: Svenska robotbyggare får 24 miljoner från EU 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies