Annons

Stockholms lösning för scootrarna: Parkering och lås

Daniel Helldén (MP).
Daniel Helldén (MP).
Nya mobilitetstjänster vill ta sig in i Stockholm. Nu förbereder sig staden för en vår med allt fler elscootrar och elcyklar på gatorna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ett nytt vårtecken i Stockholm är att allt fler elscootrar syns på stadens gator i takt med att snön försvinner.

Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har flera gånger uttryckt sig positiv till delnings- och mobilitetstjänster för elscootrar, elcyklar och elmopeder i staden.

Samtidigt vill flera aktörer in i staden och delta i striden om de svenska gatorna, något som kan leda till att fler scootrar och cyklar ska dela på den begränsade ytan.

Därför samlade trafikborgarrådet nyligen åtta aktörer som redan finns i Sverige eller blickar hitåt.

Under mötet deltog Voi, Lime, Blinkee City och EU-bike, samtliga redan etablerade i Stockholm och andra städer i Sverige.

Läs mer: Per Schlingmann går in i elscooterbolag 

Dessutom deltog Northzone-backade och tyska Tier, amerikanska jätten Ubers elcykeldel Jump, tyska motsvarigheten Nextbike, och den nederländska elmopedtjänsten Felyx. Ingen av dessa tjänster finns i Sverige ännu, men flera har indikerat att de ska ta sig in på den svenska marknaden inom kort.

”Vi vet att fyra till som vill komma in. Jag kan inte se något större problem med den här mängden aktörer i och med att det inte är samma typ av tjänst. Hade det vara elva elscooterbolag som skulle in till april, då hade det varit ett problem”, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Elscooterkampen hettar till – ny utmanare på väg till Sverige 

En het fråga inom mobilitetstjänsterna, som diskuterats i Sverige och flera andra länder, är om elscootrarna ska kunna parkeras fritt och därmed stå var som helst på gatan eller trottoaren.

Daniel Helldén vill därför införa så kallade ”hotspots”, alltså avgränsade zoner där scootrarna ska stå, en slags parkeringsplats. Trafikborgarrådet vill att bolagen hyr marken av staden så att scootrarna parkeras inom zonen.

”Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här 'hotspot'-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen”, säger Daniel Helldén.

Tanken är att parkeringsplatserna ska placeras på platser där många människor rör sig. 

Daniel Helldén vill också att bolagen ska ge sina kunder incitament att låsa sina scootrar, till exempel genom att erbjuda rabatter för dem som låser fordonen efter sin resa. Han nämner också att bolagen skulle kunna hindra sina resenärer att ställa scootern på vissa platser.

”Jag tror att det går att lösa det här. De var villiga att göra vissa inskränkningar i tjänsten för att vi ska få till det på ett bra sätt i Stockholm”, säger Daniel Helldén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies