Annons

Stockholmarna handlar mest på nätet

Foto: Claudio Bresciani/TT
Under 2018 handlade svenskarna på nätet för 77 miljarder kronor. Samtidigt skiljer sig handeln mellan olika delar av Sverige, enligt Postnords undersökning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan två år tillbaka genomför Postnord en större undersökning om svenskarnas e-handelsvanor. I den senaste enkäten deltog 36 000 respondenter. Genomgången visar att tvåtredjedelar handlar på nätet under en genomsnittlig månad. Totalt ökade näthandeln med 15 procent under 2018 jämfört med året innan och står nu för 9,8 procent av den totala detaljhandeln.

De mest varorna under året var kläder och skor med 39 procent av e-handeln, skönhet och hälsoprodukter med 32 procent, samt mediaprodukter som stod för 27 procent, enligt Postnord.

Konsumenter i Stockholms län handlade mest per månad på nätet, vilket landade i snitt på 2 233 kronor. Detta är en bra bit över snittet på Gotland som var 1 416 kronor. Enligt undersökningen finns det flera orsaker till att e-handeln skiljer sig mellan regionerna.

”Drivkrafterna skiljer sig, då främsta orsaken till att e-handla på landsbygden och i mindre städer är att produkten helt enkelt inte finns att tillgå, medan ökad bekvämlighet är en vanligare orsak i storstäderna”, säger Arne Andersson. 

Det varierar också hur utbredd e-handeln är per län. En delförklaring till att bara 60 procent handlar på nätet på Gotland kan vara den högre medelåldern, enligt Postnord.

”Det finns också några regionala skillnader, till exempel att storstadsbor handlar mer från Storbritannien och landsbygdsbor från Kina”, säger Arne Andersson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer