Hoppa till innehållet

Stockholms startupmecka firar två år med en flytt

Startuphubben SUP46 är idag en central knutpunkt på Stockholms glödheta teknik- och internetscen. Lagom till 2-årsdagen är det dags för nya lokaler.

Jessica Stark är medgrundare till startuphubben SUP46.
Jessica Stark är medgrundare till startuphubben SUP46.Foto: Jack Mikrut

På kort tid har SUP46, som erbjuder kontorsplats och nätverkande för unga startupbolag, etablerat sig som en viktig grogrund för teknik- och internetscenen i den svenska huvudstaden. Sammanlagt 75 företag har passerat in och ut genom dörrarna sedan starten i oktober 2013. Bland nuvarande och tidigare medlemmar märks det sociala fiskenätverket Fishbrain, wifi-delningstjänsten Instabridge och crowdfundingsajten Fundedbyme.

Sedan starten har SUP46-bolagen tillsammans attraherat över 380 miljoner kronor i riskkapital, dels från namnkunniga riskkapitalbolag som Creandum och Northzone, dels från privata affärsänglar i såväl det svenska som det internationella näringslivet.

“Vi grundare var såklart övertygade om att det verkligen fanns en plats för oss. Men det fanns många skeptiker i början. Nu är de inte så många längre,” säger SUP46-grundaren Jessica Stark.

I veckan fyller kontorshotellet två år. Det firas med en nära förestående flytt till nya lokaler. SUP46 har sedan starten varit inrymt i en rivningshotad fastighet på Regeringsgatan i centrala Stockholm, och nu står det klart att fastigheten ska utrymmas.

“Under våren kommer vi att behöva flytta ut. Det är inte påskrivet än, men vi har ett skarpt avtalsförslag om en ny lokal. Det blir i centrala Stockholm, inom tullarna, och det blir lite större än vi har idag”, säger hon.

Det handlar dock inte om någon jätteexpansion. Snarare är litenheten en av projektets styrkor, säger Jessica Stark.

“Vi vill fortsätta hålla det tight, med utvalda människor som lär känna varandra och kan stötta varandra. Jag tror att vi tappar communitykänslan om vi blir för många”, säger Jessica Stark.

“Just nu ligger vi runt 50 bolag. Jag tror aldrig att vi kommer bli ens dubbelt så många”, fortsätter hon.

Jag tror att vi tappar communitykänslan om vi blir för många.

Idag rankas Stockholm ofta jämte San Francisco, London och Berlin som en av världens mest tongivande städer vad gäller snabbväxande teknik- och internetbolag. Samtidigt varnar allt fler för en växande bubbla, framför allt vad gäller de värderingsnivåer på vilka de privata riskkapitalbolagen är beredda att investera i startupbolag.

Diskussionen om internetmarknadens framtidsutsikter är ständigt närvarande även hos de unga bolagen på SUP46, säger Jessica Stark:

“Om jag själv drev en startup så skulle jag försöka säkra upp min finansiering för en tid framöver, för att se vart marknaden tar vägen”, säger hon.

“Det finns mer riskvilligt kapital nu än för några år sedan. Men blir det en rejäl konjunkturnedgång så kommer det så klart att slå hårt mot den här delen av ekonomin”, fortsätter hon.

För Stockholms startupsektor ska fortsätta växa finns dock andra, mer akuta problem. Bostadsbristen i huvudstaden är ett högaktuellt problem för snabbväxande företag som ofta rekryterar från utlandet.

“Det är extremt tydligt att det hämmar Stockholms tillväxt. Folk struntar i att flytta hit helt enkelt. Många upplever det som mycket enklare med en stad som Berlin, där man kan hitta ett billigt boende på bara ett par veckor”, säger Jessica Stark.

Läs även: Nordeas huvudkontor blir nytt startup-centrum

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera