Hoppa till innehållet

Stockholms techbolag i gemensamt upprop: Lös bostadskrisen!

Frustrationen över bostadsbristen kokar bland landets största techbolag. Om läget inte förändras kan Spotify i framtiden överväga att flytta sitt huvudkontor från Stockholm, säger bolagets hr-chef. 

Närmare ett av fem företag har misslyckats med rekryteringar på grund av bostadsbristen, visar en undersökning från Stockholms handelskammare. Lågt räknat handlar det om 8 000 rekryteringar som uteblivit. Det uppgav Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare, nyligen i Dagens industri.

Hårt drabbad är den snabbväxande techsektorn som ofta rekryterar från utlandet, då rätt kompetens kan vara svår att hitta i Sverige. Enligt Spotifys globala hr-chef Katarina Berg är nuvarande bostadsmarknad i Stockholm inte acceptabel.

Spotify, med vd och grundare Daniel Ek, är ett av de bolag som drabbas hårdast av bostadskrisen i Stockholm. Foto: Jesper Frisk.

”Det gör att vi måste se över vårt beslut om att ha ett huvudkontor i en stad som inte investerar i bostäder och som inte möter våra medarbetares behov”, säger hon.

I höstas kunde Di Digital avslöja att Spotify har långt gångna planer på att flytta sitt huvudkontor från nuvarande adressen på Birger Jarlsgatan till Gallerian i centrala Stockholm. Förmodligen ska alltså hotet om att flytta från huvudstaden tas med en nypa salt. Däremot visar brösttonerna tydligt hur viktig det snabbväxande musikbolaget anser att bostadsfrågan faktiskt är. 

Läs även: Expansionsplaner? Spotifys nya huvudkontor är dubbelt så stort som det gamla

Spotify vill inte kommentera uppgifterna om planerna på ett nytt huvudkontor i Stockholm utan betonar att det finns ett långsiktigt perspektiv.

Drygt 800 personer jobbar på Spotifys huvudkontor i Stockholm. Spotify har inte avstått från rekryteringar det senaste året, men bostadsbristen begränsar urvalet.

”Vi har tappat slutkandidater på grund av brist på bostadsalternativ”, säger Katarina Berg.

Liksom Stockholms handelskammare pekar Spotify på att bostadsbristen slår mot tillväxten.

Det gör det svårt för oss att känna trygghet i vår expansion.

”Det gör det svårt för oss att känna trygghet i vår expansion, att vi kan växa obehindrat i den takt vi behöver samt att vi kan attrahera den typ av talanger som vi är i behov av”, säger Katarina Berg.

Andra teknikbolag bekräftar Spotifys bild; det är tufft att vara ett växande bolag i Stockholm och rekrytera kompetent personal utifrån. Johan Bendz, kommunikationschef på Izettle, säger att bolaget är positivt inställt till att Stockholm växer snabbt och blir en alltmer internationell stad.

”Men att bostadsmarknaden i Stockholm är tuff är ett faktum, detta i kombination med att Izettle är en attraktiv arbetsgivare och att Stockholm är en attraktiv stad gör att det blir allt svårare för oss att rekrytera kandidater utifrån. Vi rekryterar globalt men med en bättre fungerande bostadsmarknad skulle vi kunna rekrytera än fler”, säger Johan Bendz.

Malcolm Kemp, hr-direktör på Klarna, säger att bolaget fortfarande är framgångsrikt med att rekrytera talanger runt om i världen.

”Men visst komplicerar bostadsbristen i Stockholm processen. Den som flyttar hit från en annan stad eller ett annat land konfronteras med en av de tuffaste bostadsmarknaderna i världen. Klarna försöker givetvis stötta så gott vi kan, och vi har personer anställda som arbetar med dessa frågor”, säger han.

Jessica Stark driver co-working-spacet SUP46 i centrala Stockholm. Foto: Jack Mikrut

Jessica Stark, vd på co-workingspacet SUP46, konstaterar att bolag i tillväxtfas ”hämmas enormt” av bostadskrisen.

”Istället för att fokusera på att bygga ett team och en produkt i världsklass får man lägga värdefull tid och ofta även kapital på att se till så att ens anställda faktiskt har tak över huvudet.”

Något de allra flesta startupbolag skriker efter är utvecklare och där är bostadsbristen ett stort hinder, konstaterar Jessica Stark.

”Det kan vara skillnaden mellan framgång och förlust att inte få in den där utvecklaren i precis rätt tid.

Korttidskontrakt och att bo inneboende blir ofta lösningen. Politikerna måste inse att det akut behövs lösningar på bostadskrisen, anser Jessica Stark. Annars är risken att tillväxtbolag väljer att lämna landet.

”Kanske förstår inte politiker hur lätt det är för en startup att lämna landet. Det är i princip bara att packa ner sin laptop och köpa en biljett till någon av de städer som har lyckats lösa bostadsproblematiken.”

 

Kanske förstår inte politiker hur lätt det är för en startup att lämna landet

 

Den viktigaste åtgärden på kort sikt är en avreglering av hyresmarknaden och att underlätta uthyrning av bostadsrätter. Det säger Staffan Helgesson, partner på riskkapitalbolaget Creandum.

”Jämför med San Fransisco eller London där det kostar mycket mer att bo, men där det går att hitta bostäder att hyra. Regeringen måste ta detta på allvar då städer som London och Berlin riskerar att dra ifrån.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera