Hoppa till innehållet

Stockholmsbaserade spelbolaget köper succéspelet Kingdom

Stockholmsbaserade indiespelförläggaren Raw Fury ökade omsättningen med 152 procent i fjol och tar nu nästa steg i bolagsbygget: För en hemlig summa köps succéspelet Kingdom.

”Vi har många idéer på hur IP:et kan utvecklas”, säger vd Jónas Antonsson.

Gordon Van Dyke tar över facklan för utvecklingen av spelserien Kingdom.
Gordon Van Dyke tar över facklan för utvecklingen av spelserien Kingdom.
Thomas van den Berg gjorde supersuccé med sitt indiespel Kingdom som sålt fyra miljoner exemplar. Nu går han vidare till andra spelprojekt i egen regi.
Jónas Antonsson, vd Raw Fury.
Jónas Antonsson, vd Raw Fury
Jónas Antonsson, vd Raw Fury

För mindre än ett år sedan gick Nordisk Film Games in med 49 miljoner kronor i Raw Fury. Delar av pengarna kommer nu till användning när Raw Fury för första gången går från att vara förläggare till att aktivt äga ett IP och utveckla spel under eget flagg.

”Vårt primära fokus är fortfarande att förlägga spel och hjälpa till med utvecklingsarbetet. Om det här är framgångsrikt kan det vara en väg att gå vidare på och något vi kan erbjuda våra andra spelutvecklare”, säger Jónas Antonsson.

Kingdom har varit motorn i Raw Furys snabba tillväxt sedan starten 2015. Det var bolagets första spel som förläggare och har med sina tre delar i serien passerat mer än 4 miljoner sålda exemplar.

Båda parter beskriver affären i rosenrött och att den gjorts upp i totalt samförstånd.  

”Jag kan inte ge några exakta siffror men jag är väldigt nöjd. Pengarna jag får gör att jag slipper oroa mig för ekonomin i mitt nästa projekt”, säger Kingdom-skaparen Thomas van den Berg på telefon från sin studio i Berlin.

Raw Fury grundades så sent som 2015 av islänningen Jónas Antonsson och amerikanen Gordon Van Dyke, som har ett förflutet på Dice och Paradox Interactive. I ägarkretsen finns även Dice-veteranen Karl Magnus Troedsson.

Bolaget har i dag 26 anställda. Som förläggare har det hittills lanserat elva spel. Ytterligare tio finns i pipeline de närmaste tre åren.

Bokslutet är ännu inte offentligt, men enligt Jónas Antonsson omsatte bolaget 53 miljoner kronor i fjol, jämfört med 21 Mkr året före. Vinsten landade på cirka 3 Mkr. 

”Det finns inget som pekar på att vi inte ska kunna dubbla omsättningen och visa vinst i år igen. Det enda som skulle kunna hota det är om vi beslutar oss för fler investeringar för att snabba på tillväxten ytterligare”, säger Jónas Antonsson.

Hans medgrundare Gordon Van Dyke har under de senaste åren arbetat tätt med Thomas van den Berg och bland annat hjälpt till i designarbetet av Kingdom, särskilt i titeln Kingdom: Two Crowns. Han är också den som kommer att hålla i den fortsatta utvecklingen av spelet.

Vad kan ni göra med det? 

”Det här har varit min baby länge, jag har tonvis med idéer. Det finns mycket vi kan göra: nya platser och – tillsammans med spelarna – experimentera med gameplay utan att förstöra spelets kärna. Thomas van den Bergs fingeravtryck kommer att finnas med i någon form även framöver. När intäkterna kommer direkt till oss kan vi bygga mer långsiktigt.” 

Affärer av det här slaget är känslig materia. IP har inte bara ekonomiskt utan också emotionellt värde för utvecklarna. För Kingdoms skapare Thomas van den Berg var det ingen enkel sak att släppa taget.

”Det var svårt att fatta beslutet på sätt och vis, men jag vill göra andra saker vill ha mer tid att utforska nya koncept.”

Vad ska du göra?

”Jag är i en tidig fas i utvecklingen av ett spel där man odlar plantor. Jag experimenterar med en idé som definitivt är något helt annat än Kingdom-serien. Initialt är det tänkt för pc, men eftersom det har meditativa inslag skulle det passa utmärkt även i mobilen eller på surfplatta.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera